پرداخت غرامت به جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی

© Sputnik / Iranian Red Crescent Society /  مراجعه به بانک تصاویر جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی
جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران باید به خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی غرامت بپردازد.

به گزارش اسپوتنیک، در اعلامیه 5 کشوری که شهروندان آن‌ها از مسافران هواپیمای بوئینگ 737 اوکراینی بودند که در نزدیکی تهران دچار سانحه شد آمده است که ایران موظف است به خانواده جان‌باختگان این حادثه غرامت پرداخت کند.

روز 16 ژانویه،وزاری امورخارجه کانادا، اوکراین، سوئد، افغانستان و بریتاینا در لندن گردهم آمدند تا این موضوع و بازرسی این قضیه از سوی ایران را به بحث بگذارند. از ایران خواسته شد، بازرسی ها بطور دقیق  و مفصل انجام شود. این بازرسی ها باید با شرکت بازرسان بین‌المللی بطور شفاف جریان داشته باشد و برای کشورهایی که مسافران آن‌ها در این حادثه کشته شدند قابل دسترسی باشد.

طرفین از آمادگی مقامات ایران برای همکاری استقبال کردند. وزرای خارجه 5 کشور در کنفرانس خبری لندن اعلام کردند که امیدوارند دولت ایران همکاری نزدیکی در انجام بازرسی ها در رابطه با حادثه هوایی نشان بدهد.

اوکراین آمادگی تائید علت سقوط هواپیما در ایران را ندارد - اسپوتنیک ایران
اوکراین آمادگی تایید علت سقوط هواپیما در ایران را ندارد

گفتنی است که صبح روز چهارشنبه (18 دی ماه) یک فروند بوئینگ 737 متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین با 176 سرنشین، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی دچار سانحه شد و سقوط کرد که در پی این حادثه تمام سرنشینان این هواپیما جان خود را از دست دادند.

بر اساس قوانین و مقررات بین المللی پرداخت غرامت نسبتاً سنگینی را بر عهده ایران می گذارد. نخست اینکه پرداخت خسارت در چهارچوب کنوانسیون مونترال رقمی بین 100 تا 150 میلیون دلار برآورد می شود. افزون بر این غرامت، ایران به عنوان دولتی که مسئول این سقوط بوده است، ناچار به پرداخت غرامت و جرایم سنگینی خواهد شد. بر پایه اطلاعات سایت «فلایت رادار بیست و چهار» پس از این ماجرا، آسمان ایران برای بسیاری از شرکت های هواپیمایی جهان نا امن شناخته شده و در نتیجه میزان پروازهای عبوری از آسمان ایران به کمتر از نصف کاهش یافته است. این موضوع می تواند به طور سالانه خسارتی بین 40 تا 50 میلیون دلار به اقتصاد ایران وارد کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала