گزارش و تحلیل

تهدید دونالد ترامپ علیه متحدان اروپایی آمریکا

© REUTERS / Jonathan Ernstتهدید دونالد ترامپ علیه متحداان اروپایی آمریکا
تهدید دونالد ترامپ علیه متحداان اروپایی آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واشنگتن پست اعلام کرد که ریس جمهور آمریکا، کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان را به افزایش تعرفه های خودرو تهدید کرده است.

اسپوتنیک – روزنامه واشنگتن پست نوشت، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا، روز چهارشنبه شانزدهم ژانویه، سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان را تهدید كرده چنانچه رسماً ایران را به نقض توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ متهم نکنند، تعرفه‌ای ۲۵ درصدی بر خودروهای اروپایی صادرشده به آمریکا، وضع خواهد کرد.

ترامپ سه كشور اروپايى را در رابطه با برجام تهدید کرد - اسپوتنیک ایران
ترامپ سه كشور اروپايى را در رابطه با برجام تهدید کرد

تهدید دونالد ترامپ در حالی رسانه‌ای شد که دو روز پیش از آن کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان مکانیسم ماشه که سازوکاری برای رفع اختلافات برجام است را فعال کرده اند و توجیه آنها نیز کاهش تعهدهات ایران در قبال توافق هسته‌ای (برجام) است.

این در حالی است که کاهش تعهدات برجامی ایران بدلیل خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام و بدعهدی‌های مکرر اروپا در عمل به وعده‌های خود است.

فواد ایزدی، کارشناس مسایل آمریکا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و مسئول دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در این خصوص به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

این سیاست های خارجی آمریکا است و آمریکا به دوستان و متحدان خود نیز رحم نمی کند و علیه آنها نیز گرو کشی، زور گویی و فعالیت های مخرب انجام می دهد.

از این جهت با توجه به اینکه تاریخ آمریکا مملو از جنگ و کشتار و جنایت است، اینگونه موارد خیلی جای تعجب ندارد و برای کشورهای بزرگ اروپا مایه تاسف است که باید سیاست های خود را با آمریکا هماهنگ کنند و استقلال خود را در حوزه سیاست خارجی از دست بدهند.

به نظر میرسد که اظهارات امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه که ماه گذشته گفته بود غرب در حالت افول قرار دارد، این یکی از نشانه های این موضوع است و کشورهای غربی در تعاملات بین یکدیگر نیز باید از این ابزارهای فشار و زور استفاده کنند و این نشانه خوبی برای آینده غرب به طور کلی نیست.

اروپایی ها به خواسته و دستور دونالد ترامپ عمل کرده و مکانیسم ماشه را فعال کردند. ایران به دلیل اینکه انتخاب و گزینه دیگری ندارد، به ناچار در برابر فشارهای غیر قانونی که اعمال می شود، مقاومت می کند و خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала