برخی از جزئیات گفتگوی ظریف با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

© AFP 2023 / Atta Kenareتوییت جدید ظریف درباره ضرورت رفع تحریم های امریکا برای مبارزه با کرونا
توییت جدید ظریف درباره ضرورت رفع تحریم های امریکا برای مبارزه با کرونا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی صبح امروز در دهلی نو با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  ایسنا، در این دیدار که برای نخستین بار پس انتصاب او انجام می‌شد، محمدجواد ظریف انتصاب آقای بورل را تبریک گفت و آمادگی خود را برای همکاری نزدیک با او اعلام  کرد.

در ادامه وزیر امور خارجهایران  در یک گفت‌وگوی صریح و مستند و با برشمردن اشتباهات و بی عملی اروپایی ها در قبال تعهدات شان در برجام، اقدام اخیر سه کشور اروپایی و ادعاهای آنها را مردود خواند و خواستار تصحیح رفتار آنان در قبال ایران و برجام شد.

در سال 2015 ، شش کشور (بریتانیا ، آلمان ، چین ، روسیه ، ایالات متحده ، فرانسه) و ایران از دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر دادند. این توافق نامه برای رفع تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران تدوین گردید. این توافق در قالب اصلی خود حتی سه سال نیز دوام نیاورد: در ماه مه 2018 ، ایالات متحده اعلام خروج یک جانبه از برجان و اعاده تحریم های سختگیرانه علیه جمهوری اسلامی را اعلام کرد.

طرف‌های اروپایی برجام پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه پارسال رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس را اعلام کردند.

ترامپ سه كشور اروپايى را در رابطه با برجام تهدید کرد - اسپوتنیک ایران
ترامپ سه كشور اروپايى را در رابطه با برجام تهدید کرد

بنابر ادعای آن‌ها هدف بلندمدت اینستکس گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند. آنها طی ماه‌های گذشته نیز مدعی راه‌اندازی رسمی این سازوکار مالی شدند، اما بنابر گفته مقامات ایران تاکنون هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.

ایران تا به حال  پنج  بار تعهدات برجامی خود را کاهش داده که مرحله پنج کاهش تعهدات برجامی ایران عملاً به عنوان دست برداشتن ایران از همه تعهدات خود ارزیابی می شود.

روز سه‌شنبه وزیران خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس از راه‌اندازی سازوکار حل اختلاف به عنوان بخشی از اجرای برجام خبر دادند. وزارت خارجه روسیه از تصمیم آنها ابراز ناامیدی کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала