گزارش و تحلیل

آنچه در مخیله آدم نمی‌گنجد

© Sputnik / Iranian Red Crescent Society /  مراجعه به بانک تصاویر آنچه در مخیله آدم نمی‌گنجد
آنچه در مخیله آدم نمی‌گنجد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اشتباه پدافند هوایی خطارتی تلخ فراموش نشدنی را رقم می‌زند ولی حقایقی است که در مخیله آدم نمی‌گنجد.

اسپوتنیک - امروز نه ۱۵ مرداد است نه روز تولد شخصیتی که می‌خواهم درباره ارزش و  جایگاه او صحبت کنم. آنچه که باعث شد از این نخبه نظامی و خلبان خبره یادی کنم، سخنان دیروز حسن روحانی رئیس جمهور ایران در جلسه هیات دولت بود. 

عذرخواهی روحانی بابت سانحه هواپیمای اوکراینی - اسپوتنیک ایران
عذرخواهی روحانی بابت سانحه هواپیمای اوکراینی

اما مردی که باید از او یاد کنیم؛ سرتیپ عباس بابایی است. جوانی ۳۷ ساله که با انجام ۶۰ مأموریت جنگی موفق در یک عملیات شناسایی شهید شد.

مهارت او در پرواز با هواپیما اف ۵ به‌حدی بود که برای پرواز با هواپیما اف ۱۴ به اصفهان دعوت شد. او تجربه بیش از ۳ هزار ساعت پرواز با جنگنده‌ها را داشت؛ چرا که در بیشتر عملیات‌هایی که طراحی می‌کرد خود نیز جز خلبان‌های عملیات بود. 

تیمسار بابایی در آخرین مأموریت خود نیز که پروازی برای شناسایی و طراحی یک عملیات جدید بود با یک هواپیمای آموزشی اف ۵ از باند فرودگاه تبریز به آسمان پرواز کرد. بابایی بعد از تجسس و بررسی در آسمان عراق و جمع‌آوری اطلاعات لازم به‌سمت ایران پرواز کرد، اما در هنگام گذر از آسمان خطوط مرزی از طرف ضد هوایی خودی مورد حمله قرار گرفت و به مجروحیت شدید از ناحیه سر دچار شد. 

 پایگاه تبریز که ارتباط خود را با هواپیما از دست داده بود به سرعت اعلام سقوط هواپیما را مخابره کرد و از رابطه هوایی سپاه برای یافتن لاشه درخواست مساعدت کرد. هنوز چندی نگذشته بود که همان فرد دوباره تماس گرفت و درحالی‌که شدت گریه توان صحبت را از او گرفته بود اعلام کرد که هواپیما توسط خلبان به زمین نشسته؛ ولی یکی از سرنشینان آن با اصابت تیر در کابین به شهادت رسیده است.

در بخشی از وصیت‌نامه تیمسار بابایی جمله جالبی دیده می شود که گویی عصاره نگرش او به زندگی است او نوشته است: پدر و مادر عزيزم ، ما خيلی به اين انقلاب بدهکاريم.

نکات گنگ در ماجرای هواپیمای اوکراینی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
نکات گنگ در ماجرای هواپیمای اوکراینی
 

سردار بابایی که دشمن نتوانسته بود از اوج آسمان به زیر بکشد، در ۱۵ مرداد ۱۳۶۶ که مصادف با عید قربان بود با گلوله ضدهوایی پدافند خودی به شهادت رسید.

دیروز پرزیدنت روحانی بعد از صبحت‌های مختلف درباره سه اتفاق تلخ و غم‌انگیز این روزهای ایران در مورد ماجرای اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی اظهار کرد: کسی نمی‌تواند باور کند که یک هواپیمای مسافربری در کنار فرودگاه بین‌المللی هدف قرار گیرد، این موضوع در مخیله آدم نمی‌گنجد. من به عنوان کسی می‌گویم که هفت سال مسئول پدافند هوایی بودند و در زمان جنگ هم چنین اشتباهی رخ نداد در تاریخ ایران چنین اشتباهی رخ نداد.

سردار بابایی در سال ۶۶ در زمانی شهید شد که مسئولیت پدافند کشور از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۰ برعهده حسن روحانی رئیس جمهور فعلی ایران بود و حتی وی بعد از سال ۶۷ به مقام معاونت جانشینی فرماندهی کل قوا رسید.

البته حادثه تلخ اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی را نمی‌توان فراموش کرد لیکن در حقیقت آنچه که در مخیله آدم نمی‌گنجد فراموش کردن بعضی از حوادثی است که نظام ایران در طی ۴۰ سال گذشته تجربه کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала