پیام ایران و آمریکا برای عربستان؟

© Photo / B.alotaby عربستان
 عربستان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفر آبه به عربستان برای کاهش تنش در خلیج فارس انجام شده است.

به گزارش اسپوتنیک،یک کارشناس مسائل بین‌المل اظهار داشت که نخست وزیر ژاپن حامل پیام‌هایی از سوی آمریکا به عربستان در مورد روابط این کشور با برخی کشورهای منطقه از جمله قطر و تلاش برای کاهش تنش در خلیج فارس باشد.

اصغر زارعی کارشناس مسائل بین الملل ایران با بیان این که با توجه به تحولات اخیر در منطقه از جمله ترورسردار قاسم سلیمانی از سوی آمریکایی‌ها و پاسخ ایران به این اقدام با حمله به پایگاه نظامی عین الاسد گفت:« پیش‌بینی می‌شد که  با توجه به این تحولات، تنش ها در منطقه افزایش پیدا کند در همین چارچوب در ابتدا صحبت از آن شد که سفر نخست وزیر ژاپن به خاورمیانه لغو شده  ولی بعد از مدتی از سوی مقامات ژاپن بر این موضوع تاکید شد که سفر او به منطقه خلیج فارس انجام می‌شود.

نماینده مجلس ایران خواستار افشای مذاکرات روحانی و آبه شد - اسپوتنیک ایران
نماینده مجلس ایران خواستار افشای مذاکرات پشت پرده روحانی و آبه شد

این احتمال وجود دارد  با توجه به شرایط ویژه منطقه در روزهای آینده این تحرکات دیپلماتیک در سطح بالاتری ادامه پیدا کند.چندی پیش آقای آبه با حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز در توکیو دیدار کرد و شاید او در سفر به ریاض در مورد روابط ایران و عربستان و مسائل مربوط به آن نیز  با مقامات سعودی رایزنی کرده و حامل پیامی از ناحیه ایران برای عربستان بوده باشد».

در ادامه تنش ها میان ایالات متحدۀ آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، آمریکا در بامداد سوم ژانویه سردار قاسم سلیمانی، فرماندۀ نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران را به همراه ابومهدی‌ المهندس معاون سازمان حشد الشعبی عراق در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار داده و ترور کرد. ایران نیز در پاسخ به این اقدام آمریکا، بامداد هشتم ژانویه در عملیاتی با نام «شهید سلیمانی» برای انتقام گیری از ترور فرمانده نیروهای قدس سپاه ایران، به دو پایگاه نظامی آمریکایی در عراق حملات موشکی انجام داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала