تبعیت طوطی‌وار انگلیس از خط آمریکا

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظریف: انگلیس کورکورانه در ماجراجویی تروریستی آمریکا مشارکت می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از اروپایی‌ها خواست به جای تبعیت از واشنگتن، تعهدات برجامی خود را اجرا کنند.

محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه 14 ماه ژانویه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: قصور دیپلماتیک؟ انگلیس طوطی‌وار از خط آمریکا تبعیت می‌کند و کورکورانه در ماجراجویی تروریستی آن در منطقه مشارکت می‌کند.

آخرین باری که انگلیس توسط آمریکا به رسوایی کشیده شد، در جنگ عراق بود. نتیجه چه بود؟ برای ایجاد تغییر، مسیر شرافتمندانه را در پیش بگیرید: بدهی به ایرانیان را که دادگاه به آن حکم داده است، پرداخت کنید.

 به مدت 20 ماه، گروه سه کشور اروپایی 3 – E به تبعیت از سیاست مماشات انگلیس– در برابر دیکته‌های آمریکا تعظیم کرده است. این مسأله آنها را به هیچ جا نرسانده و هرگز نخواهد رساند.

تجمع دانشجویی در ایران در رابطه با سانحه هوایی - اسپوتنیک ایران
واکنش نمایندگان مجلس به حضور سفیر انگلیس در تجمع مقابل دانشگاه امیرکبیر

گروه سه کشور اروپایی می‌توانند برجام را نجات دهند اما نه با مماشات با قلدر و فشار بر طرف متعهد، بلکه باید در اجرای تعهدات خود جرات به خرج دهد».

در تاریخ 8 مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

در ماه های اخیر تنش ها میان ایران و آمریکا به طور قابل توجهی افزایش یافت و مقامات آمریکا علاوه بر تشدید تحریم ها علیه ایران، تحریم های شدیدی را نیز علیه بخش های کلیدی اقتصاد این کشور اعمال کردند. واشنگتن هدف خود از اعمال این تحریم ها را تغییر رفتار جمهوری اسلامی اعلام می کند. آمریکا به وسیله تحریم های ثانویه، خریداران نفت ایران را مجبور به توقف خرید نفت از این کشور کرد.

​به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала