گزارش و تحلیل

"خریداران" پروژه انتقام سلیمانی چه کسانی خواهند بود؟

© Sputnik / Mazyar Asadiخریداران پروژه انتقام سلیمانی چه کسانی خواهد بود؟
خریداران پروژه انتقام سلیمانی چه کسانی خواهد بود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترور ژنرال قلسم سلیمانی نه تنها دور جدیدی از تنش های ژئوپلیتیك در منطقه ایجاد كرد، بلكه تجارت و منافع اقتصادی همپیمانان و مخالفان ایران را نیز با آشفتگی روبرو کرد.

نیکولای كژانوف، محقق ارشد انستیتوی اقتصاد جهانی و روابط بین الملل و استادیار مرکز مطالعات خلیج فارس دانشگاه قطر، به اسپوتنیک گفت که چگونه ترور ژنرال سلیمانی و حمله موشکی ایران به پایگاههای آمریکایی در عراق بر اجرای پروژه های اقتصادی با ایران تأثیر خواهد گذاشت و آیا انتقام ایران از آمریکایی ها برای ترور ژنرال سلیمانی یک انتقام واقعی بود.

این کارشناس می گوید: ایران در "خلاء عدم قطعیت" قرار دارد. ضمن اینکه نباید تحریم های اقتصادی را فراموش کرد. علاوه بر این، نمایندگان تجاری بدقت روند وقایع را دنبال می کنند و نگران این هستند که سناریویی مشابه حمله به تأسیسات نفتی در عربستان سعودی تکرار شود.

عملیات شهید سلیمانی، نمایشی بود که ایران و آمریکا آنرا اجرا کردند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
عملیات "شهید سلیمانی"، نمایشی بود که ایران و آمریکا آنرا اجرا کردند

وی گفت: "نباید انتظار داشت که پیشرفت چشمگیری در زمینه اجرای پروژه های متقابل صورت گیرد. این کشور در شرایط نامشخصی در خلاء آویزان است. بازیکنان اقتصادی در انتظار دیدن مراحل بعدی در روند اوضاع هستند. تحریم های اقتصادی فرصتی برای اجرای برخی پروژه ها فراهم نمی کند. موضوع دیگر مربوط به اجرای پروژه های آغاز شده در منطقه که به طور مستقیم با ایران ارتباطی ندارد می باشد، درست مثل وضعیت قیمت نفت. همه چیز در اینجا به انتظارات فضای تجاری در مورد احتمال تکرار حملات شبیه حمله به زیرساخت های نفتی عربستان سعودی بستگی دارد. همچنین نگرانی های زیادی در مورد اینکه ایران تا چه حد آمادگی دارد تا از طریق متحدانش با بی ثبات کردن خلیج فارس به ایالات متحده فشار وارد کند".

چنین نگرانی هایی پس از بیان اینکه انتقام فیزیکی در قالب حملات موشکی دیگر تکرار نمی شود، نخواهد بود. همه چیز به صحنه بیاینه های سیاسی می رود. کاهش قیمت نفت و بازگشت آنها به کریدور 60 دلار در هر بشکه حاکی از آن است که نگرانی ها در مورد بی ثبات کردن وضعیت در منطقه کاهش یافته است. در دراز مدت، همه چیز به پویایی و چگونگی روابط ایران و آمریکا بستگی دارد که پیش بینی آن دشوار است. 
آمادگی آمریکا برای پرداخت بخشی از حق عضویت خود به سازمان بهداشت جهانی  - اسپوتنیک ایران
آیا هدف ایران به حداقل رساندن خسارات حمله موشکی خود به پایگاه امریکا بود؟

كژانوف همچنین خاطرنشان كرد: هنگام تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی ایران، این واقعیت را باید در نظر داشته باشید كه رهبری ایران سعی خواهد كرد نسخه انتقام ناتمام از آمریکایی ها را برای قتل قاسم سلیمانی به مردم القا کند.

رهبر سیاسی ایران باید این واقعیت به مردم خود منتقل کنند که انتقام از مرگ قاسم سلیمانی در مقیاسی که باید، انتقام نیست، با وجود این که وعده های داده شده آمریکایی ها را در شوک فرو برده بود. در این شرایط باید توجه داشت که، اظهارات مقام رهبری ایران، برخی فرماندهان سپاه و نمایندگان نهادهای نظامی - سیاسی مبنی بر اینکه با حمله موشکی، انتقام به پایان نرسیده، برای مخاطب داخلی ساخته شده است و نه برای فضای سیاست خارجی. تحت پوشش انتقام احتمالی بیشتر، ایران تلاش خواهد کرد که ادامه رویارویی استاندارد - تبادل سیاست خارجی با ایالات متحده را به مردم القا کند."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала