فرمانده سپاه: آرزو می‌کردم که مسافر بوئینگ 737 بودم و با مسافران آن هواپیما می‌مردم

© Photo / IRNAففرمانده سپاه: آرزو می‌کردم که مسافر بوئینگ 737 بودم و با مسافران آن هواپیما می‌مردم
ففرمانده سپاه: آرزو می‌کردم که مسافر بوئینگ 737 بودم و با مسافران آن هواپیما می‌مردم  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مجلس ایران روز یکشنبه در جلسه ای غیر علنی با حضور فرمانده سپاه، مقاماتی از شورای امنیت ملی ایران و سازمان هواپیمایی این کشور به بررسی جزئیات چگونگی حمله موشکی ایران و سرنگونی هواپیمای اوکراینی پرداخت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، مجلس ایران در اولین ساعات روز یکشنبه در جلسه ای غیر علنی با حضور فرمانده کل سپاه و نماینده شورای امنیت ملی به بررسی حوادث روزهای اخیر به خصوص چگونگی حمله موشکی به پایگاه های آمریکایی و نیز شلیک اشتباه پدافند هوایی  سپاه به هواپیمای اوکراینی پرداخت.

فرمانده هوافضای سپاه: بعد از شنیدن خبر سقوط هواپیمای اوکراینی آرزوی مرگ کردم - اسپوتنیک ایران
فرمانده هوافضای سپاه: بعد از شنیدن خبر سقوط هواپیمای اوکراینی آرزوی مرگ کردم

در جلسه علنی مجلس ایران که به ریاست علی لاریجانی برگزار شد، رییس مجلس با اشاره به موضوع جلسه غیرعلنی امروز با حضور فرمانده سپاه پاسداران و بررسی سقوط هواپیمای مسافری اوکراین در این جلسه گفت: " این حادثه قلب همه ملت ایران را جریحه‌دار کرد و اینکه چه دلایلی داشت که این اتفاق افتاده است، سردار سلامی توضیحاتی در این باره دادند."

رییس مجلس ایران، همچنین از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواست که به بررسی ابعاد مختلف حادثه سقوط هواپیمای مسافری اوکراین بپردازد تا از تکرار این حوادث در آینده جلوگیری شود.

رییس مجلس همچنین با اشاره به توضیحات فرمانده سپاه، حسین سلامی در جلسه غیر علنی افزود: " اقداماتی که در مقابله با آمریکا داشتند و هم کیفیت عملی که انجام و به سقوط هواپیما منجر شد. تشریح شد."

نماینده مجلس ایران: عدم اطلاع از شلیک موشک به هواپیما دروغ است، لاپوشانی است - اسپوتنیک ایران
نماینده مجلس ایران: عدم اطلاع از شلیک موشک به هواپیما دروغ است، لاپوشانی است

همچنین فرمانده سپاه، حسین سلامی در جلسه غیر علنی مجلس در روز یکشنبه گفت: "بیش از همه به خاطر سانحه هواپیمای اوکراینی ناراحتیم. جان ما فدای ملت ماست و من آرزو می‌کردم که مسافر بوئینگ 737 بودم و با مسافران آن هواپیما می‌مردم و امروز در مقابل ملت ایران شرمنده نمی‌شدم."

در همین خصوص، بر اساس گفته های احمد علی رضا بیگی، نماینده مجلس ایران، حسین سلامی ضمن عذرخواهی و اظهار شرمندگی بابت حادثه مذکور گفت: " سرنگونی هواپیمای اوکراینی که به اشتباه هدف شلیک سیستم پدافندی قرار گرفت، ضرر بزرگی را به همراه دارد، اما این واقعیت، شایستگی های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحت الشعاع قرار نمی دهد."

علیرضا رحیمی، دیگر نماینده مجلس ایران در توضیح جلسه غیر علنی روز یکشنبه برای بررسی سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در پی شلیک موشک به این هواپیما و درگذشت 176 سرنشین آن گفت: " حضور سردار سلامی در جلسه غیر علنی نشان دهنده اهتمام مجلس به این فاجعه اسفناک بود. انتظار نمایندگان این بود که بیشتر به سوالات جواب داده شود اما فرصت طرح سوالات محدود بود. نمایندگان به قید قرعه در همان فرصت محدود به بیان توضیحاتی پرداختند که در بین آنها اعضای فراکسیون امید نبود چون نام آنها به قید قرعه بیرون نیامده بود. لذا عمده صحبت نمایندگان هم پیرامون تشکر از زحمات سپاه و تامین امنیت بود و کمتر فضای چالشی برای طرح سوالات ایجاد شد."

سپاه مسئولیت سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران را بر عهده گرفت - اسپوتنیک ایران
سپاه مسئولیت سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران را بر عهده گرفت

وی در پایان درباره اینکه چرا قبل از بیانیه ستاد کل سازمان هواپیمایی با قاطعیت علت سقوط هواپیما را نقص فنی اعلام می‌کرد، گفت: " سردار سلامی توضیح داد که سازمان هواپیمایی کشور دستوری درباره نحوه موضع گیری نداده بودند و تمامی مواضع اعلام شده از سمت خودشان بوده چون آنها اطلاعی از این اتفاق نداشتند."

همچنین در همین زمینه یک عضو هیات رئیسه مجلس گفت که در جلسه غیرعلنی فرمانده سپاه تاکید داشت که مسئولیت پروازهای مسافربری با سپاه نیست و لذا سپاه مسئول توقف این پروازها نمی‌باشد.

روز شنبه، 11 ژانویه 2020، مقامات حکومت ایران اعتراف کردند که سرنگونی هواپیمای اوکراینی بر اثر خطای انسانی و شلیک اشتباه سیستم پدافندی سپاه بوده است. سپاه همچنین مسئولیت مستقیم این حادثه رابرعهده گرفت.

بدنبال این اعتراف مقامات ایران، موجی از نارضایتی و اعتراضات در شهرهای  مختلف ایران در واکنش به  پنهان کاری مقامات در روزهای اول پس از سقوط هواپیما شکل گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала