استفاده از "شاخص پلو" به جای "شاخص بیگ‌مک" در ازبکستان

© Sputnik / Amir Isaev /  مراجعه به بانک تصاویر استفاده از "شاخص پلو" به جای "شاخص بیگ‌مک" در ازبکستان
استفاده از شاخص پلو به جای شاخص بیگ‌مک در ازبکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در ازبکستان از "شاخص پلو" برای سنجش برابری قدرت خرید استفاده خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، کمیته دولتی آمار ازبکستان استفاده از "شاخص پلو" به جای " شاخص بیگ مک" که در جهان به صورت غیر رسمی به عنوان شاخص برابری قدرت خرید دو واحد پول استفاده می‌شود، توسعه داده است.

پخت بزرگترین آش پلو در ازبکستان - اسپوتنیک ایران
پخت بزرگترین "آش پلو" در ازبکستان +عکس

سندی با عنوان "اطلاعات مربوط به قیمت‌های متوسط ​​ پلو در مناطق مرکزی جمهوری ازبکستان" بیان می‌کند که هزینه یک کیلو پلو 107800 سوم ازبکستان (حدود 11 دلار) و هزینه یک پرس پلو 15400  سوم ازبکستان (حدود یک و نیم دلار) است. این کمیته قیمت‌های پلو را در استان های دیگر کشور نیز نقل کرده است.

کمیته دولتی آمار ازبکستان می‌نویسد: در اکثر کشورهای اروپایی، "شاخص بیگ‌مک" و در روسیه "شاخص الویه" براساس ویژگی‌های هر کشور رسمی به عنوان شاخص برابری قدرت خرید تعیین شده‌اند. در همین حال شکل گیری "شاخص پلو" برای ازبکستان محبوب همه خواهد بود.  

یکی از روش‌های معمولاً برای توضیح برابری قدرت خرید شاخص بیگ مک است، ساندویچ شرکت مک دونالد در حدود 120 کشور تولید می‌شوند. این شاخص در سال 1986 میلادی توسط اکونومیست برای اندازه‌گیری نرخ برابری ارزها معرفی شد. در این شاخص با عطف به اینکه قیمت یک ساندویچ در هر کشور چقدر است و افراد برای خرید جنس مشابه چقدر می‌پردازند نرخ برابری را می‌سنجد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала