سلطان قابوس، حاکم عمان درگذشت

© AFP 2023 / Mohammed Mahjoubسلطان قابوس، حاکم عمان درگذشت
سلطان قابوس، حاکم عمان درگذشت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سلطان قابوس بن سعید، که از سال 1970 در عمان حکومت می کرد، عصر جمعه، 10 ژانویه، در 80 – مین سال عمر خود پس از یک بیماری طولانی، درگذشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری عمان، دفتر حاکم عمان بیانیه ای را در ارتباط با مرگ سلطان قابوس منتشر کرد: " با قلبهایی که به مشیت خدا ایمان دارند، پر از غم و اندوه فراوان، همراه با تسلیم مطلق به خواست خداوند، دفتر سلطان اعلام می کند که حاکم ما، سلطان قابوس بن سعید، عصر جمعه، 10 ژانویه توسط خداوند فرا خوانده شده است. "

در عمان عزاداری سه روزه اعلام شده است که در طی آن نهادها و سازمانهای دولتی و خصوصی کار نخواهند کرد. مراسم تشییع جنازه سلطان قابوس در روز شنبه برگزار می شود.

بن علوی وزیر امور خارجه عمان - اسپوتنیک ایران
عمان بدنبال جانشینی برای سلطان قابوس

قابوس بن سعید در سال 1940 در خانواده سلطان مسقط، به عنوان تنها پسر سعید بن تیمور متولد شد. وی در آکادمی نظامی سلطنتی انگلیس تحصیل کرد، دو سال در گردان پیاده نظام ارتش انگلیس مشغول به خدمت بود، سپس فارغ التحصیل دوره های فرماندهی ستاد در آلمان شد و تحت آموزش ویژه در مورد مطالعه سیستم خودگردان محلی در انگلیس بود.

قابوس در سال 1965، به دستور پدرش تحت بازداشت خانگی قرار گرفت، در ژوئیه سال 1970 در نتیجه کودتا به قدرت رسید و در ماه اوت همان سال به ابتكار وی، سلطان نشین مسقط به سلطان نشین عمان تغییر نام داد.

در سالهای حکومت قابوس، اصلاحات گسترده ای در کشور انجام شد، وی همچنین موفق شد همکاری نزدیکی با کشورهای همسایه برقرار کند و یک توافق نامه امنیتی با ایالات متحده منعقد کند، پس از آن قوای نظامی آمریکا در این کشور مستقر شد.

  طی سالهای گذشته، سلطان عمان که وارث ندارد به شدت بیمار شد و در آلمان تحت معالجه قرار گرفت. از او هیچ وارثی به جا نمانده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала