گزارش و تحلیل

امکان استفاده سیاسی از تراژدی هواپیمای اوکراینی

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر امکان استفاده سیاسی از تراژدی هواپیمای اوکراینی
امکان استفاده سیاسی از تراژدی هواپیمای اوکراینی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اوضاع در خاور نزدیک و خاورمیانه می‌تواند تغییر کند.

یوگنی پریماکوف، عضو کمیته امور خارجه دوما و ناظر بین المللی به اسپوتنیک گفت که ترور سردار سلیمانی و حمله موشکی ایران به پایگاههای آمریکایی در عراق چه اتفاق‌هایی را می‌تواند در خاورمیانه رقم بزند.

عابدزاده: اگر آمریکا جرات دارد مدارک خود درباره سقوط هواپیما اوکراینی را منتشر کند - اسپوتنیک ایران
عابدزاده: اگر آمریکا جرات دارد مدارک خود درباره سقوط هواپیما اوکراینی را منتشر کند

البته که این یک اوج بود. اما وقایع در خاور نزدیک و خاورمیانه بسیار متغیر است. اکنون این منطقه تولید کننده اصلی تنش در جهان است. این وضعیت در ده‌ها سال اخیر برقرار بوده و من دلیلی نمی‌بینم که اکنون این شرایط تغییر کند. در حقیقت این یک اوج بود و به دنبال آن افت خواهد کرد. اما این افت چه مدت دوام خواهد داشت؟ ما عادت کرده ایم "ایران این را می‌خواهد و ایالات متحده آن را می‌خواهد" و این نشان دهنده به نوعی عقیده تلفیقی بازیگرانی مانند ایران، ایالات متحده ، ترکیه ، اسرائیل و دیگر کشورها است. با این حال درون هر یک از این بازیگران، بازیگران بزرگ دیگری وجود دارند که سعی می‌کند مسیر خود را به پیش ببرند. ما از بحث‌های پر التهاب در ایالات متحده درباره واکنش یا عدم واکنش به حملات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه عین السد و پایگاه اربیل، آگاه هستیم. در نتیجه تصمیم گرفته شد که دیگر نیازی به پاسخگویی نظامی نیست. در عین حال ما می دانیم که نیروهای بسیار قدرتمندی در متقاعد ساختن ترامپ برای استفاده از نیروی نظامی نقش داشتند. اکنون این افراد عقب نشینی کرده‌اند.

اما ما شاهد جنگ اطلاعاتی بسیار فعال پیرامون موضوع هواپیمای اوکراینی که در نزدیکی تهران سقوط کرد، هستیم. اتهاماتی علیه پدافند هوایی ایران مطرح شده است. من این مطالب را از آنجا که بر اساس حدس و گمان است تایید نمی‌کنم و نمی‌دانم چقدر بی‌طرفانه است. گمانه زنی در چنین مواردی قابل قبول نیست، باید منتظر نتایج یک تحقیق رسمی بین المللی بود.

ایران کارشناسان بین‌المللی را برای شرکت در تحقیقات دعوت می‌کند و پروسۀ تحقیق باید غیرسیاسی و به دور از پیش‌داوری باشد. واقعیت این است که حتی چنین تراژدی‌ها نیز در سطح سیاسی بررسی می‌شوند. گروه‌های مختلف که خواهان افزایش یا کاهش تنش میان ایران و آمریکا استند، تلاش می‌کنند از هر اتفاقی برای تقویت دیدگاه خود استفاده کنند.

در ادامه تنش ها میان ایالات متحدۀ آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، آمریکا در بامداد سوم ژانویه سردار قاسم سلیمانی، فرماندۀ نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران را به همراه ابومهدی‌ المهندس معاون سازمان حشد الشعبی عراق در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار داده و ترور کرد. ایران نیز در پاسخ به این اقدام آمریکا، بامداد هشتم ژانویه در عملیاتی با نام "شهید سلیمانی" برای انتقام گیری از ترور فرمانده نیروهای قدس سپاه ایران، به دو پایگاه نظامی آمریکایی در عراق حملات موشکی انجام داد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала