رمزگشایی جعبه سیاه هواپیما ممکن است تا 2 ماه طول بکشد

CC BY-SA 4.0 / TASNIM NEWS AGENCY / علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی ایران
علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رمزگشایی جعبه های سیاه هواپیمای سقوط شده هواپیمایی بین المللی ایران در ایران می تواند 1-2 ماه طول بکشد و تحقیقات مربوط به سقوط هواپیما می تواند تا دو سال طول بکشد.

به گزارش اسپوتنیک، سه روز پیش و چند ساعت بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به پرسش تسنیم در خصوص مرجع رسیدگی به این سانحه گفته بود:‌ رسیدگی به سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی بر اساس قوانین ایکائو، توسط ایران انجام می‌شود و اوکراینی‌ها نیز می‌توانند در این بررسی حضور داشته باشند.

رئیس سازمان هواپیمایی ایران: هواپیمای اوکراینی مورد اصابت موشک قرار نگرفته - اسپوتنیک ایران
رئیس سازمان هواپیمایی ایران: هواپیمای اوکراینی مورد اصابت موشک قرار نگرفته

علی عابدزاده با بیان اینکه علت وقوع سانحه هنوز مشخص نیست افزود: جعبه‌های سیاه هواپیما پیدا شده که آنها را تجزیه و تحلیل می‌کنیم و دلایل را اعلام خواهیم کرد. هواپیمای مسافربری بوئینگ‌737 اوکراینی 167 مسافر و 9 خدمه پروازی داشت و از این تعداد حدود 140 نفر ایرانی بودند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا خواندن جعبه سیاه در ایران صورت می‌گیرد گفت: برای پاسخ به این سؤال باید ببینیم که نرم‌افزار و سخت‌افزار مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل جعبه سیاه چیست پس از آن مشخص می‌شود که این جعبه سیاه در کجا بررسی خواهد شد.

رمزگشایی جعبه های سیاه هواپیمای سقوط شده هواپیمایی بین المللی ایران در ایران می تواند 1-2 ماه طول بکشد و تحقیقات مربوط به سقوط هواپیما می تواند تا دو سال طول بکشد.

بر اساس قوانین ایکائو در صورت بروز سانحه برای هواپیماهای مسافربری، تجزیه، تحلیل و بررسی جعبه‌های سیاه باید در کشوری انجام شود که حادثه در آن صورت گرفته است. همچنین نماینده کشور سازنده هواپیما (آمریکا)، و کشورهای سوئد، انگلیس، افغانستان و کانادا (دارای تبعه در هواپیما) در پروسه بررسی دلایل سقوط حضور خواهند داشت.

در این وضعیت بحث تحویل جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به سازنده هواپیما یعنی بوئینگ آمریکا مطرح شده است. اما توجه به سابقه بد هواپیماهای بوئینگ 800-737 در بروز سوانح مرگبار این کار (تحویل جعبه سیاه به یانکی‌ها) اقدام درستی نیست زیرا سقوط‌های پیاپی هواپیماهای بوئینگ این شرکت را به مرز ورشکستگی کشانده است و به‌عقیده تحلیلگران، این شرکت و همچنین دولت آمریکا با فرافکنی سعی می‌ کنند نقص فنی احتمالی در سقوط هواپیمای اوکراینی را لاپوشانی کنند، به همین دلیل هم ادعای مضحک برخورد موشک با این هواپیما را مطرح کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала