انتقاد کاخ سفید از قطعنامه کنگره درباره ایران

© Sputnik / Mikhail Turgiev /  مراجعه به بانک تصاویر آمادگی آمریکا برای پرداخت بخشی از حق عضویت خود به سازمان بهداشت جهانی
آمادگی آمریکا برای پرداخت بخشی از حق عضویت خود به سازمان بهداشت جهانی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کاخ سفید قطعنامه مصوبه مجلس نمایندگان کنگره آمریکا علیه جنگ احتمالی با ایران انتقاد کرده و خاطرنشان ساخت این قطعنامه از اعتبار قانون برخوردار نیست.

به گزارش اسپوتنیک، مجلس نمایندگان  کنگره که در آن  دموکرات ها اکثریت را در اختیار دارند ، روز پنجشنبه به محدود کردن اختیارات رئیس جمهور دونالد ترامپ برای انجام عملیات نظامی علیه ایران رای داد. سند تصویب شده (به اصطلاح "قطعنامه همزمان") اعتبار قانون را ندارد و حتی اگر مجلس سنای آمریکا آن را تصویب کند ، جهت امضا برای  رئیس جمهور ارسال نمی شود.

دفتر مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد : "این قطعنامه مجلس نمایندگان سعی در تضعیف توانایی نیروهای مسلح ایالات متحده در جلوگیری از فعالیت های تروریستی ایران و نیروهای نیابتی آنرا دارد و همچنین تلاش می کند در اختیارات رئیس جمهور برای محافظت از آمریکا و منافع ما در منطقه در مقابل تهدیدهای مداوم دخالت نماید . این اقدامات کنگره کاملاً بی جا است."

پیشنهادات جالب یک سناتور آمریکایی برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا - اسپوتنیک ایران
اختلاف نظر در بین جمهوری خواهان آمریکا در رابطه با قضیه ترور سپهبد سلیمانی

كنگره آمریكا از نظر قانون اساسی مجاز است كه به روسای جمهور اجازه جنگ دهد یا از این کار امتناع ورزد، اما رئیس قوه مجریه عملاً دارای اختیارات گسترده ای برای اجرای عملیات نظامی در خارج از كشور حتی بدون رضایت كنگره است.

از سال 1973 در آمریكا قانون اختیارات جنگی به اجرا در آمده است كه براساس آن رئیس جمهور موظف است ظرف 48 ساعت از وقوع هر عملیات جنگی در اینباره به كنگره اطلاع دهد. همچنین حضور نیروهای مسلح بیش از 60 روز در خارج از کشور با مدت خروج 30 روز پس از آن بدون اجازه کنگره برای استفاده از نیروی نظامی یا بدون اعلان جنگ ممنوع است. کنگره بارها از روسای جمهور قبلی که به نظر وی این قانون را نقض کرده بودند، مورد سرزنش قرار داد اما هیچ اقدامی علیه آنها نکرد.

راه دیگر برای محدود کردن عملیات نظامی رئیس جمهور آمریکا  در خارج از کشور ، تصویب قانونی برای منع هزینه بودجه برای این اهداف است. پیشتر رو خانا،عضو دموکرات مجلس نمایندگان پیش نویس طرح قانونی مربوطه را ارائه داده بود.

اوضاع منطقه خاورمیانه پس از آن که نیروهای آمریکایی در اواخر سال گذشته به مواضع جنبش شیعه کتائب حزب الله در سوریه و عراق حمله کردند ، متشنج شد.

پس از آن هواداران این جنبش به سفارت ایالات متحده در بغداد حمله کرده و سپس در تاریخ 3 ژانویه، پنتاگون یک عملیات ویژه را انجام داد که در طی آن سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و همراهانش ترور شدند .

حمله موشکی به منطقه ای در نزدیکی فرودگاه بغداد به خودروی حامل فرمانده نیروهای قدس، به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا انجام شد. به دنبال آن ایران با حمله موشکی به پایگاه های محل استقرار سربازان آمریکایی در عراق، واکنش نشان داد. پس از این حمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در پیام خود به ملت آمریکا اعلام کرد واشنگتن تحریم های جدید را علیه ایران اعمال خواهد کرد و از کشورهای باقی مانده در برجام درخواست از این توافق هسته ای با ایران خارج شوند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала