رئیس سازمان هواپیمایی: برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی شایعه است

© Sputnik / Mazyar Asadiبرخورد موشک به هواپیمای اوکراینی شایعه است
برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی شایعه است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
. شایعه برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی هیچ منطقی ندارد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، رئیس سازمان هواپیمایی درباره شایعه سقوط بویینگ737 اوکراینی ناشی از حملات موشکی ایران به پایگاه های آمریکا گفت که طرح موضوع برخورد موشک به هواپیما از لحاظ علمی غیرممکن است و هیچ منطقی ندارد.

علی عابدزاده ضمن تسلیت مجدد به درگذشت 179 مسافر و کادر پروازی بویینگ 737 شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال اظهار داشت: همزمان با این هواپیما، چندین پرواز داخلی و خارجی در فضای ایران و در همین ارتفاع هشت هزار پایی در حال پرواز بودند و موضوع برخورد موشک به این هواپیما به هیچ وجه نمی‌تواند صحت داشته باشد.

هواپیما در آسمان دچار حریق شد - اسپوتنیک ایران
هواپیما در آسمان دچار حریق شد

 بین همه بخش‌های نظامی و غیر نظامی در ایران هماهنگی کامل وجود دارد و در همان زمان سقوط، ده‌ها هواپیمای ایرانی و خارجی در حال پرواز بر فضای امن ایران بودند و اگر کشوری امنیت نداشته باشد، مگر ممکن است که این تعداد پرواز بر فضای آن در حال انجام باشد.

هم ایران و هم اوکراین امکانات لازم برای دانلود این اطلاعات را دارند، اما اگر نیازی به اقدامات تخصصی بیشتری باشد می‌توانیم همچون برخی سوانح مشابه، استخراج و آنالیز اطلاعات این کار را در فرانسه یا سایر کشورها انجام دهیم.

اخبار در خصوص  اینکه مقاومت ایران جعبه سیاه هواپیما به آمریکا برای بازخوانی را تحویل ندادند شایعات است. چنین موضوعی صحت ندارد ضمن اینکه مسئول بررسی سانحه، طبق مقررات جهانی ایکائو و انکس ضمیمه آن، سازمان هواپیمایی ایران است و اگر نرم افزار و سخت افزار لازم برای بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه در ایران وجود نداشته باشد می‌توانیم این کار را در کشورهای دیگر انجام دهیم.

اصول صنعت هواپیمایی غیر نظامی این است که علت وقوع سانحه روشن شود تا سازنده و کشورهای بهره بردار نقص‌های احتمالی خود را برطرف کنند و به همین دلیل ما بر اساس مقررات سازمان بین المللی هوانوردی اجازه ورود ذینفعان حادثه را برای بررسی آن صادر کردیم.

به همین دلیل سانحه را به کشورهای سازنده موتور، هواپیما و بهره بردار اطلاع داده ایم و خوشبختانه همه برای حضور در کمیسیون بررسی سوانح هوایی جواب مثبت داده اند، اما باید به تعریف مشخصی از نوع همکاری آن‌ها دست یابیم تا هرچه سریع‌تر به علت وقوع سانحه برسیم.»

وی در ادامه گفت:«به دلیل فرافکنی درباره سقوط سومین هواپیمای بوئینگ و ضرر هنگفت و کاهش سهام این شرکت درصورت اثبات سقوط این هواپیما به دلیل نقص فنی مجبور هستند شایعه برخورد موشک را مطرح کنند».

سهام شرکت هواپیمایی «بوئینگ» روز 9 ژانویه در بورس نیویورک پس از اعلامیه دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در خصوص دلیل احتمالی سانحه هواپیمای اوکراینی 6,02  دلار گران شد و به 337,39 افزایش یافت. شاخص قبلی پس از سانحه هوایی در تهران به میزان 4,78 دلار افت کرده بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала