درمان سرطان در کمتر از یک ثانیه؟

© Depositphotos.com / Lightsource معالجه سرطان
 معالجه سرطان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با روش جدید آسیب کمتری به بافت های سالم بدن بیمار می رسد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله « Journal of Radiation Oncology, Biology, and Physics»، متخصصان، کارایی پروتون درمانی را تأیید کردند که در این روش دوره درمان سرطان کمتر از یک ثانیه طول می کشد.

پرتونگاری یکی از روش های درمان سرطان است. در سالهای اخیر، پروتون درمانی یک روش مناسب تر اعلام شده است که آسیب کمتری به بافت های سالم بدن بیمار می رساند. دانشمندان مرکز سرطان «آبرامسون» وابسته به دانشگاه «پنسیلوانیا» آمریکا دست به تحقیقاتی در رابطه با مقایسه روش های درمانی زدند و به این نتیجه رسیدند که پروتون نگاری تا دو سوم عوارض جانبی را کاهش می دهد.

جیمز متس مدیر مرکز نامبرده گفت:« تجربه کلینیکی ما نشان داد که درمان با پرتوهای پروتون از امتیازات بیشتری برخوردار است اما حتی ما هم انتظار چنین نتایج خوبی را نداشتیم».

روش مصون ماندن بانوان در برابر سرطان سینه اعلام شد - اسپوتنیک ایران
روش مصون ماندن بانوان در برابر سرطان سینه اعلام شد

پروتون درمانی یک روش پزشکی است، یک نوع از درمان با استفاده از ذرات، که در آن از یک دسته‌ای از پروتون‌ها برای تابیدن به بافت‌های بیمار استفاده می‌شود، که اغلب در درمان سرطان کاربرد دارد. برتری مهم پروتون درمانی نسبت به سایر روش‌های درمان با استفاده از یک تابش خارجی این است که چون ذره باردار است در یک مسافت کوتاه انرژی (دوز) را از دست می‌دهد و مقدار کمی از انرژی از محیط خارج می‌شود.

این ذرات باردار به دی ان ای (DNA) سلول‌های هدف آسیب می‌زنند که بلافاصله آن‌ها را از بین می‌برد یا تکثیر شدن آن‌ها را متوقف می‌کند. سلول‌های سرطانی به‌طور ویژه نسبت به حمله به DNA به خاطر تکثیر زیاد آن‌ها و کم شدن توانایی آن‌ها برای ترمیم کردن آسیب‌های DNA، آسیب‌پذیر هستند.

به خاطر جرم زیاد پروتون‌ها، پرتون‌ها پراکندگی جانبی کمتری در بافت دارند، پرتو زیاد منتشر نمی‌شود و روی شکل تومور متمرکز باقی می‌ماند و اثرات جانبی کمتری روی بافت‌های مجاور می‌گذارد.تعیین مقدار انرژی پرتون در طول درمان باعث می‌شود که بیشترین آسیب به سلول‌های سرطانی وارد شود. بافت‌هایی که نزدیک تر به سطح بدن نسبت به تومور هستند مقدار تابش کمتری دریافت می‌کنند لذا آسیب کمتری هم می‌بینند. بافت‌هایی که در عمق بیشتری نسبت به تومور هستند تعداد بسیار کمی پروتون به آن‌ها می‌رسد و دوز دریافتی آن‌ها بسیار بسیار کم است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала