گزارش و تحلیل

اسرائیل آماده پاسخ متقابل به حملات ایران است

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر اسرائیل آماده پاسخ متقابل به حملات ایران است
اسرائیل آماده پاسخ متقابل به حملات ایران است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ارتش اسرائیل برای مقابله با ضربه احتمالی ایران در آماده باش کامل قرار گرفت.

اسپوتنیک - به دنبال ترور قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران ایران، محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران ایران تهدید کرد که واکنش به ترور سردار سلیمانی حمله به حیفا و پایگاههای نظامی اسرائیل خواهد بود.

رضایی: در صورت حمله آمریکا، مراکز مهم اسرائیل را نابود می کنیم  - اسپوتنیک ایران
رضایی: در صورت حمله آمریکا، مراکز مهم اسرائیل را نابود می کنیم

سایمون تسیپیس، تحلیلگر سیاسی اسرائیلی موسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل آویو در مصاحبه با اسپوتنیک در خصوص اینکه چرا ایران از اسرائیل به عنوان یکی از موارد جهت انتقام نام می‌برد و آیا اسرائیل برای چنین رویدادی آمادگی دارد به اظهار نظر پرداخت.

چرا ایران از اسرائیل به عنوان یکی از اهداف جهت حمله نام می‌برد؟

باید توضیح داده شود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که توسط قاسم سلیمانی فرماندهی می‌شد، چیست. سپاه دو هدف اصلی دارد – صادر کردن انقلاب اسلامی به خارج از ایران و ایجاد انقلاب (اسلامی) در کشورهای منطقه. آنها رژیم‌های سنی را تضعیف کرده و به دنبال سرنگونی این رژیم‌ها با انقلاب اسلامی، مشابه آنچه در سال 1979 در ایران اتفاق افتاد، بودند. آنها این کار را در عراق کردند. هدف دوم سلیمانی حذف اسرائیل بود. این وسواس او بود. نه به این دلیل که از یهودیان متنفر بود بلکه به این دلیل که اسرائیل را به عنوان مستعمره غرب در خاورمیانه می‌دانست. او خاورمیانه را پاک شده از حضور فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌دید. بنابراین او رژیم ایران، خمینی، را تحت فشار قرار داد تا از ایجاد سلاح های هسته ای اطمینان حاصل کنند، زیرا از دید وی تنها با کمک سلاح های هسته‌ای می‌توان ضربه جبران ناپذیری به اسرائیل وارد کرد.

حمله ایران به اسرائیل چقدر محتمل است؟

اسرائیل مجبور خواهد شد که علیه ایران تلافی کند. اسرائیل برای این کار کلیه امکانات را دارد: ارتش، امکانات لجستیکی و اطلاعاتی. بدون شک ایالات متحده وارد این درگیری خواهد شد. ما در اسرائیل شک داریم که روسیه یا چین از ایران حمایت کنند.

اگر ایران بتواند ضربه‌ای وارد کند آیا اسرائیل حمله تلافی جویانه انجام خواهد داد؟

امروزه همه چیز ممکن است، اما حمله به اسرائیل به معنای آغاز جنگ خواهد بود، امیدوارم این یک جنگ منطقه‌ای باشد و نه یک جنگ جهانی. در پاسخ  اسرائیل و ایالات متحده آمریکا به ایران حمله خواهند کرد. شاید نیروهای ائتلاف اروپایی مانند انگلیس و فرانسه نیز به این حملات بپیوندند.

هشدار اسرائیل به دیپلمات های خود پس از ترور سردار سلیمانی - اسپوتنیک ایران
هشدار اسرائیل به دیپلمات های خود پس از ترور سردار سلیمانی

در واقع ما به روی دخالت کشورهای اتحادیه اروپا حساب باز نمی کنیم، آنها یک سیاست دوگانه نسبت به ایران دارند ؛ آنها از ایران نفت خریداری می‌کنند. به همین دلیل تحریم ها علیه ایران عمل نمی‌کنند. در اسرائیل ما بر روی پیوستن کشورهای حوزه خلیج فارس به ائتلافمان حساب باز می‌کنیم: عربستان سعودی، قطر، کویت، بحرین و احتمالاً عمان، زیرا آنها نیز دشمنان سرسخت شیعیان هستند.

وضعیت در اسرائیل پس از ترور سلیمانی چگونه است؟

ارتش در آماده باش است. ما واقعاً امنیت نمایندگی‌های خود در جهان را تقویت کرده‌ایم. این برای ما خبر جدیدی نیست، زیرا حملات علیه اسرائیلی‌ها دائما اتفاق می‌افتد. اکنون امنیت چندین برابر تقویت شده است. ما انتظار حملات تروریستی را داریم. اما چیز غیر عادی وجود ندارد، شهروندان در پناهگاه‌ها مخفی نشده‌اند و ماسک ضد گاز نمی‌زنند. برای بسیج کامل ارتش جهت عملیات نظامی در مقیاس بزرگ ، 24-48 ساعت برای ما کافی است. اوضاع از نظر آمادگی جنگی پس از این قتل تغییر چندانی نکرده است.

نگرش اسرائیلی‌ها به ترور سردار سلیمانی چیست؟

نگرش مبهمی دارند. بسیاری از سیاستمداران بر این باورند که این گام بدون فکر قبلی برداشته شده است. ممکن بود با روش‌های دیگری به ایران سیگنال داد. اما دیر یا زود، همه چیز به این نتیجه می‌رسید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала