بررسی اخراج نیروهای خارجی درمجلس عراق

© AFP 2023 / AHMAD AL-RUBAYEبررسی اخراج نیروهای آمریکایی درمجلس عراق
بررسی اخراج نیروهای آمریکایی درمجلس عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پارلمان عراق بدنبال کشته شدن قاسم سلیمانی در عملیات ویژه آمریکایی ها در نزدیکی فرودگاه بغداد رای به اخراج نیروهای نظامی آمریکا داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه عراقی الاتجاه، پارلمان عراق دقایقی قبل دریک جلسه بسیار مهم بحث در خصوص تصمیم به اخراج نظامیان خارجی از این کشور را آغاز کرد.

این شبکه دقایقی قبل اعلام کرد که بیش از ۱۷۰ نماینده پارلمان، پیش نویس قانون اخراج نیروهای نظامی خارجی از عراق را امضا کردند.​

 با توجه به برآوردهایی که در خصوص تعداد نمایندگان شرکت کننده در جلسه پارلمان می شود برای تصویب این قانون به حدود ۱۵۰ رای موافق نیاز است.

پیشتر اعلام شده بود که به دنبال حملات اخیر آمریکا به مواضع حشدالشعبی و سپس ترور قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان، نمایندگان پارلمان عراق درباره اخراج نیروهای آمریکایی تصمیمات مهمی را اتخاذ کرده‌اند.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق نیز روز شنبه و پس از کشته شدن سپهبد پاسدار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی نیروهای آمریکایی، از پارلمان این کشور خواست برای موضع‌گیری رسمی و اتخاذ اقدامات لازم در خصوص این اقدام غیر قانونی ارتش آمریکا با استناد به ماده 58 قانون اساسی، جلسه‌ای فوق العاده برگزار کند.

 بر اساس تصمیم پارلمان عراق در جلسه مورخه 5 ژانویه 2020 میلادی با استناد به ماده 59 و 109 قانون اساسی و نیز در راستای مسئولیت ملی و نظارتی خود به عنوان نمایندگان ملت و دغدغه‌مندی نسبت سلامت و حاکمیت ارضی عراق و با توجه به اختیارات خود تصمیمات ذیل را اتخاذ می کند:

  • الزام دولت عراق به لغو درخواست کمک ارائه شده به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، چرا که عملیات نظامی و جنگی در عراق به پایان رسیده و پیروزی علیه گروه تروریستی داعش به حاصل شده است لذا دولت عراق باید برای پایان دادن به حضور هر گونه نیروهای خارجی در اراضی کشور و ممانعت از به کارگیری آسمان عراق، فعالیت کند.
  • دولت عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح باید شمار نیروی آموزش دهنده خارجی را که نیاز دارد به همراه مکان‌های حضور، مسئولیت و مدت قراردادشان اعلام کند.
  • دولت عراق به نمایندگی وزیر امور خارجه باید برای ارائه شکایت علیه ایالات متحده امریکا به علت ارتکاب موارد نقض پرمخاطره حاکمیت و امنیت عراق، به سازمان ملل و شورای امنیت برود.
  • این طرح از زمان تصویب، قابل اجراست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала