روحانی در تماس تلفنی با اردوغان: آمریکایی ها اشتباه بزرگی مرتکب شدند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / روحانی در تماس تلفنی با اردوغان: آمریکایی ها اشتباه بزرگی مرتکب شدند
روحانی در تماس تلفنی با اردوغان: آمریکایی ها اشتباه بزرگی مرتکب شدند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
 روحانی طی تماس تلفنی به اردوغان گفت که برای اینکه خطر بزرگی همه منطقه را تهدید نکند، باید در برابر تجاوز آمریکا یکصدا باشیم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران طی تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، با تاکید بر اینکه ایران در هیچ مقوله‌ای آغاز گر تنش و تشنج در منطقه نبوده است، افزود: اگر همه در برابر تجاوز آمریکا یکصدا نباشیم خطر بزرگی همه منطقه را تهدید می کند.

روحانی از رئیس جمهور ترکیه بخاطر ابراز همدردی با دولت و مردم ایران در این فاجعه بزرگ قدردانی کرد و گفت: ایران و ترکیه همواره در مسائل پیچیده رایزنی و همفکری داشته اند. وی افزود: باید در برابر اقدامات بی خردانه پاسخ داد و بی تردید سکوت در برابر متجاوز و ظالم، او را جسورتر خواهد کرد. مردم ایران از این اقدام آمریکایی ها بسیار عصبانی هستند و این کار آمریکا بسیار غلط و نابخردانه بود، آمریکا حاکمیت ملی عراق را نقض کرد و در خاک عراق اقدامات تروریستی انجام داد که با استقلال این کشور منافات داشت.

چرا آمریکا از سردار سلیمانی می ترسید؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرا آمریکا از سردار سلیمانی می ترسید؟

روحانی با بیان اینکه بنا به دستور قرآن ما نه ظلم می کنیم و نه زیر بار ظلم می رویم، تاکید کرد: شهید سلیمانی نقش بی بدیلی در مبارزه با تروریست ها  در منطقه داشت و شما به خوبی آگاه هستید که او در صحنه مبارزه در سال های اخیر چگونه به وظیفه بزرگ منطقه ای و اسلامی خود عمل کرد.

روحانی یادآور شد: انتظار ما این است که در این شرایط همه دوستان و همسایگان ما این جنایت را با صراحت محکوم کنند.

اردوغان با بیان اینکه مراسم پرشکوه تشییع شهید سلیمانی را از تلویزیون عراق دیده است، افزود: همه این تصاویر به وضوح نشانگر علاقه و توجه مردم عراق به سپهبد سلیمانی بود و اینجانب به سهم خود از خداوند برای ایشان طلب رحمت و غفران دارم.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد ثبات و امنیت در منطقه تاکید کرد: مداخلات خارجی و درگیری های منطقه ای  مانع رسیدن منطقه به آرامش و ثبات می شود و نباید اجازه دهیم چنین اقداماتی صلح و ثبات منطقه را به خطر اندازد. یقین دارم که ساختار حکومتی و فرهنگی ایران که ریشه در تاریخ دارد این مقطع زمانی را با اتکا به خرد، رهبری خواهد کرد.

اردوغان همچنین با اشاره به گفت و گوی وزرای خارجه دو کشور، افزود: در دیداری که در آینده نزدیک در تهران خواهیم داشت موضوعات دو جانبه و مسائل منطقه ای را مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهیم داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала