ابومهدی المهندس که بود؟

© REUTERS / Thaier Al-Sudaniالمهدی المهندس
المهدی المهندس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ابومهدی المهندس صبح امروز در کنار سردار قاسم سلیمانی در حمله آمریکا در بغداد به شهادت رسید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مشرق ، نام واقعی شهید ابومهدی المهندس «جمال جعفر» بود. او یکی از فرماندهان عراقی بود و برای مدتی هم  به عنوان نماینده پارلمان این کشور فعالیت می کرد. جمال جعفر در سال ۱۹۷۳ وارد دانشگاه پلی تکنیک و بخش مهندسی مدنی شد و در سال ۱۹۷۷ در این رشته با مدرک کارشناسی فارغ التحصیل شد. او به حزب اسلامی الدعوة ملحق گردید و بعد از حوادث رجب سال ۱۹۷۹ نامش همراه با تعداد زیادی از دانشجویان عراقی تحت تعقیب رژیم عراق قرار گرفت.

بعد از این که صدام حسین حاکمیت عراق را در سال ۱۹۷۹ بدست آورد و محمد باقر صدر مرجع شیعیان عراق فوت کرد، ابو مهدی المهندس مجبور شد عراق را ترک کند.  او مدتی را در کویت زندگی کرد. اما در سال ۱۹۸۳ و بعد از اینکه تعدادی از همراهان وی در کویت بازداشت شدند، از این کشور خارج شده و به ایران رفت.

او ۲۰ سال در ایران زندگی می کرد و عضو مجلس اعلای اسلامی عراق بوده و فعالیت‌های خود را به عنوان یک سیاستمدار در این مجمع و یک فرد نظامی در سپاه بدر دنبال می‌کرد. او در ادامه به فرماندهی سپاه بدر رسید.

المهندس بعد از سقوط حاکمیت صدام حسین فرماندهی از سپاه بدر خارج شد و به عنوان یک شخصیت مستقل وارد فعالیت‌های سیاسی گردید. او همچنین  روابط خود را با دوستان و نزدیکانش قطع نکرد. او بعد‌ها و با بروز پدیده داعش به یکی از از فرماندهان نیرو‌های تازه تاسیس الحشد الشعبی تبدیل شده و حضور تاثیرگذاری در میدان‌های مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش داشت. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала