گزارش و تحلیل

چرا بوش و اوباما از ترور سردار سلیمانی امتناع می ورزیدند؟

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر آمریکا، روسیه و چین را به آغاز مسابقه تسلیحاتی متهم کرد
آمریکا، روسیه و چین را به آغاز مسابقه تسلیحاتی متهم کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از ترور شهید سردار قاسم سلیمانی از سوی نیروهای آمریکایی در بغداد، موضوع ترور این نظامی برجسته ایرانی در 24 ساعت گذشته به خبر اول رسانه‌های جهانی و آمریکا تبدیل شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از عصرایران ، موضوع ترور سردار قاسم سلیمانی مساله‌ای نیست که به تازگی به ذهن مقامات آمریکا رسیده باشد بلکه دستکم از زمان دولت "جورج دبلیو بوش" این موضوع یکی از گزینه‌های مطرح بوده اما نه دولت بوش و نه دولت اوباما به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن پیامدها، از عملیاتی کردن اقدام به ترور خودداری کرده بودند.

"استنلی مک کریستال " ژنرال بازنشسته آمریکایی سال گذشته در نشریه "فارن پالسی" آمریکا به ذکر خاطره‌ای از سال 2007 پرداخت و نوشت در این سال کاروان حامل قاسم سلیمانی که عازم شمال عراق بود در تیررس نیروهای تحت فرمان او در عراق قرار گرفت، اما او از اقدام به شلیک به دلیل پیامدهای احتمالی این اقدام خودداری کرد.

او در این باره پارسال در نشریه فارن پالسی نوشت:" برای جلوگیری از پیامدهای این اقدام من تصمیم گرفتم که باید نظاره‌گر کاروان حامل سلیمانی باشیم و اقدام به شلیک نکنیم."

"الیسا اسلوتکین" نماینده دموکرات کنگره آمریکا هم که پیشتر (در دولت‌های بوش و اوباما) تحلیلگر سازمان "سیا" بوده و فعالیت‌های سردار سلیمانی را در منطقه رصد می‌کرده، در این باره گفت:" یک سوال ساده وجود داشت که مانع اقدام علیه سلیمانی هم در دولت بوش و هم در دولت اوباما می‌شد و آن سوال این بود که: آیا اقدام به ترور سلیمانی باعث چه واکنشی از سوی ایران می‌شود و آیا این اقدام ما را درگیر یک منازعه دنباله‌دار در منطقه نمی‌کند؟"

به نظر این تحلیلگر سابق سیا هر دو دولتی که او سابق بر این با آنها کار کرده (بوش و اوباما) بر این جمع‌بندی بودند که ترور سلیمانی ابزار مناسبی برای رسیدن به اهداف نهایی که ما دنبال آن هستیم، نیست."

به نوشته آسوشیتدپرس، مقامات دولت سابق اوباما اعلام کردند در دوران اوباما ایده ترور سلیمانی هرگز به مرحله عملیاتی نرسیده است. مقامات دولت اوباما فراتر از خطر تشدید تنش با ایران، بر این باور بودند که آنها یقین ندارند حذف فیزیکی سلیمانی تاثیر چندانی در سیاست‌های منطقه‌ای ایران و پشتیبانی این کشور از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه داشته باشد.

یكی از مقامات دولت اوباما هم گفت که آنها همچنین نگران این مساله بودند که ترور سلیمانی کوشش‌های دیپلماتیک دولت اوباما برای رسیدن به یک توافق بر سر مساله هسته‌ای با ایران را بی‌اثر خواهد کرد.  

به نوشته آسوشیتدپرس طی سال‌های گذشته این تنها ایالات متحده نبوده که در اندیشه ترور سلیمانی بوده بلکه مهم‌ترین متحد واشنگتن در منطقه یعنی اسراییل نیز همواره به فکر ترور سلیمانی بوده است.

"یوئل گوزانسکی"، کارشناس ایران  در موسسه "مطالعات امنیت ملی در تل آویو" در این‌باره  گفت: طی این سال‌ها اسرائیل همواره فعالیت‌های سردار سلیمانی در منطقه را رصد می‌کرده و دستگاه اطلاعاتی آن "موساد" سردار سلیمانی را تعقیب می‌کرده است.

به گفته این کارشناس امنیت ملی اسراییل،  در طی همه این سال‌ها اسراییل توانایی نظامی و اطلاعاتی برای ترور سلیمانی را داشت اما نگرانی از انتقام‌جویی ایران، مانع این اقدام آنها شده بود.

صبح دیروز در جریان حمله به کاروان خودروهای الحشدالشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران  به‌همراه ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی و چند نفر دیگر از اعضای این سازمان کشته شدند. سپاه پاسداران در طی بیانیه ای آمریکا را مسئول این حادثه دانست و پنتاگون مسئولیت این حمله را قبول کرده است. آیت الله علی خامنه ای ، رهبر جمهوری اسلامی قول داده به خاطر شهادت سردار سلیمانی از آمریکا انتقام بگیرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала