گزارش و تحلیل

ترور قاسم سلیمانی چه تحولاتی را در منطقه رقم خواهد زد؟

© AP Photo / Ebrahim Norooziترور قاسم سلیمانی چه تحولاتی را در منطقه رقم خواهد زد؟
ترور قاسم سلیمانی چه تحولاتی را در منطقه رقم خواهد زد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واکنش های بسیاری در سراسر جهان درباره حادثه کشته شدن سردار سلیمانی بدست نیروهای آمریکایی در حال شکل گرفتن است.

شورای راهبردی روابط خارجی ایران با صدور بیانیه‌ای با تبریک و تسلیت شهادت فرمانده سپاه قدس اعلام کرد: نام قاسم سلیمانی به عنوان یک چهره بی نظیر در تاریخ ایران باقی خواهد ماند. او در حیاتش نقش راهبردی در امنیت کشورمان داشت و ایران زمین و جبهه مقاومت مدیون فداکاری‌های اوست. او بدون شک با شهادتش نیز یک تحول راهبردی را در منطقه ما رقم خواهد زد.

امروز صبح آمریکایی ها کاروانی را که در آن سردار سلیمانی به همراه ابو مهدی مهندس، جانشین فرمانده الحشد الشعبی حضور داشتند را با شلیک موشک از بالگرد به محوطه اطراف فرودگاه بین‌المللی بغداد مورد اصابت قرار داده و آنها را کشتند.

این حادثه قطعا برای آمریکایی ها تبعاتی را به همراه خواهد داشت و شرایط سیاسی در منطقه را تغییر خواهد داد، برای روشن شدن بیشتر جزییات پیرامون این حادثه با آقای علیرضا رضاخواه، تحلیلگر مسایل بین الملل، کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا و استاد دانشگاه به گفتگو نشستیم.

چرا آمریکا از سردار سلیمانی می ترسید؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرا آمریکا از سردار سلیمانی می ترسید؟

این اقدام آمریکا باعث بروز چه تحولاتی در ساعات آتی در منطقه خواهد شد؟

اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس جانشین فرمانده نیروهای حشد الشعبی عراق یک اقدام تنش آفرین و تحریک زا است و همانطور که رهبر انقلاب هم تاکید کرد انتقام سختی را از طرف جمهوری اسلامی به همراه خواهد داشت. روزهای آینده روزهای آرامی برای نیروهای آمریکایی به ویژه نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه نخواهد بود و نیروهای آمریکایی چاره ای جز ترک منطقه نخواهند داشت. کمترین هزینه ای که قابل تصور است آمریکایی ها برای اقدام جنایتکارانه ای که انجام دادند خروج آمریکایی ها از منطقه به ویژه عراق خواهد بود.

آیا امکان دارد این اقدام آمریکا تبدیل به یک سناریوی نظامی بشود و باعث بروز جنگ احتمالی بین ایران و آمریکا شود؟

ایران تجربه جنگ را دارد و از جنگ هراسی هم ندارد. آن زمان که تازه انقلاب شکل گرفته بود و سالهای اولیه بعد از انقلاب بود که ایران حتی نیروی نظامی منظم و مشخصی هم نداشت توانست 8 سال در مقابل تمام کشورهای دنیا که پشت سر صدام ایستاده بودند از جان و خاک خودش دفاع کند. ماجراجویی های آمریکا اگر قرار باشد به جنگ ختم شود، جمهوری اسلامی ایران هیچ ابایی از این ندارد. ایران یک استراتژی دفاعی برای خودش تعریف کرده است و آن این است که اصطلاحا دوران بزن و دررویی تمام شده است. اینطور نیست که آمریکایی ها و اسرائیلی ها و دشمنان جمهوری اسلامی فکر کنند که می توانند اقدام جنایتکارانه، ترور و آدم کشی انجام دهند و بعد از آن بدون هزینه بروند. این سیاستی است که جمهوری اسلامی اعلام کرده است و قطعا به آن پایبند است و این جمهوری اسلامی است که تصمیم می گیرد در چه زمانی و در کجا به این اقدام جنایتکارانه پاسخ دهد. حال اینکه به جنگ ختم شود و یا نه اقدامی است که معطوف به دولت کم عقل آمریکا خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала