گزارش و تحلیل

سردار سلیمانی شهید شد؛ آیا این شروع مادر جنگ‌ها است؟

© Photo / IRNAسردار سلیمانی شهید شد؛ آیا این شروع مادر جنگ‌ها است؟
سردار سلیمانی شهید شد؛ آیا این شروع مادر جنگ‌ها است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بار دیگر نام سردار سلیمانی در صدر اخبار منطقه و جهان قرار گرفت و البته این بار خبر مهم، شهادت سردار سلیمانی توسط بالگردهای آمریکایی بود.

خبر شهادت سردار سلیمانی و همراهان او شوک بزرگی به منطقه وارد کرده‌است. منطقه خاورمیانه هم‌ اکنون نیز محمل آشوب و تنش فراوانی است و همچون انبار باروتی است که تنها با یک جرقه می‌تواند بلایی خانماسوز برپا کند. بلایی که می‌تواند تمام خاورمیانه را به آتش بکشد و این کار در نتیجه وقایع دومینواری است که اکنون در حال وقوع است. وقایعی که از امروز صبح نشان داد تحرکات نظامیان آمریکایی در عراق از قبیل ورود ۱۰۰ سرباز به سفارت آمریکا و پرواز بالگردها اقدامی از قبل تنظیم شده و در قالب یک مأموریت بزرگ بود.

مأموریتی که نشان از برنامه‌ریزی گسترده و اقدامات اطلاعاتی فراوانی داشت و نه از روی زمین و در یک ماموریت ربایش و دستگیری بلکه به‌صورت یک ترور خود را نشان داد.

هلی‌کوپترهای آمریکایی که‌ اخیراً به‌طور مکرر بر فراز عراق به‌ويژه در منطقه سبز درحال پرواز بودند بار دیگر ثابت کردند که حضور آمریکا در عراق ورای مناسبات سیاسی است. این بالگردها با یک حمله موشکی به کاروانی در اطراف فرودگاه بغداد، عملیاتی  کوچکی را انجام دادند که تاثیرات ان می‌تواند کل خاورمیانه را تحت‌‌تأثیر خود قرار دهد. خبرهای منتشر شده در رسانه‌‌های عراقی و ایرانی حاکی از این بود که فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون حشد الشعبی و چند تن دیگر از اعضای این گروه در کاروانی بودند که مورد حمله هلی‌کوپترهای آمریکایی قرار گرفتند و به‌شهادت رسیدند. فرودگاه عراق بلافاصله بعد از این حملات بسته شد د رحالیکه شعله‌های آتش دو خودرو را در خود بلعیده بود.

در این بین حتی خبر شهادت نعیم قاسم که جانشین  حسن نصرالله رهبر گروه حزب الله لبنان است نیز منتشر می‌شد و شک و تردید در ابعاد خبر بسیرا زیاد بود؛ ولی سپاه‌پاسدارن نیز در اطلاعیه‌ای سریع تایید کرد که در حمله‌ی اخیر تعدادی از فرماندهان و رزمندگان حشدالشعبی به‌شهادت رسیدند.

در بیانه سپاه آمده است:

در این حمله جنایات‌بار چند تن از همراهان وی(سردار سلیمانی) و نیز فرماندهان و رزمندگان حشدالشعبی قهرمان عراق به‌ شهادت رسیدند.

هر چند سپاه در این اطلاعیه صحیت از انتقام نکرده است؛ ولی چند روز پیش و بعد از حمله آمریکا به‌مواضع حشدالشعبی عراق سپاه در بینانه‌ شدید الحنی آین حملات را محکوم و پاسخ به این جنایت را حق طبیعی مردم و نیروهای مدافع عراق کشور دانست.

خبرها حاکی از آن است که سردار سلیمانی از لبنان وارد فرودگاه بین‌المللی بغداد شده بود. او به‌همراه ابومهندس در دو خودرو از فرودگاه بغداد خارج شده بودند؛ ولی بالگردهای آمریکایی هردو خودرو را هدف قرار دادند. رسانه‌های عراقی نیز از شلیک حداقل سه راکت خبر دادند و خبرگزرای رویتز نیز در گزارشی از مقام‌های آمریکایی گفت هدف این حمله دو فرد مرتبط با ایران بود.

از سویی پنتاگون نیز اعلام کرد این ترور به دستور دونالد ترامپ بوده و مسئولیت آن را برعهده گرفت.

سخنگوی حشد شعب نیز اعلام کرد دشمنان آمریکایی و اسرايئلی مسئول شهادت دو محاهد ابومهدی مهندس و قاسم سیلمانی هستند.

سردار سلیمانی که در سال‌های اخیر نه تنها در ایران بلکه در منطقه طرفدارن زیادی داشت از مردان درجه یک و نظامیان کارکشته ایران به شمار می‌رفت که با اخلاق و منشی که از خود نشان داده بود حتی در بن مخالفان نیز محبوبیت خاص داشت.

حتی بعضی سردار سلیمانی را دست پنهان ایران در تعاملات خارجی و هم‌پای ظریف وزیر امورخارجه ایران معرف مي‌کردند. بعد از ترور سردار سلیمانی ظریف در تویتی چنین اظهار کرد.

وزیرخارجه ایران در واکنش به ترور شهید قاسم سلیمانی: تروریسم بین المللی ایالات متحده، هدف قراردادن و ترور ژنرال سلیمانی به عنوان مؤثرترین نیروی مبارزه با داعش، النصره، القاعده و همکارانش بسیار خطرناک و تشدید [رفتارهای] احمقانه است.

ایالات متحده مسئولیت تمام پیامدهای ماجراجویانه سرکش خود را بر عهده دارد.

ماجرا ترور سردار سلیمانی  را می‌توان جواب سخت آمریکا در پی سقوط پهپاد گلوبال هاوک بر فراز مرزهای ایران دانست. درهمان زمان ایرانیان نیز اعلام کردند که می‌توانستند هواپیمای دیگری نیز که در این منطقه در حال پرواز و حامل ۳۸ سرنشین بود را هدف قرار دهند. البته آنها این کار را نکردند و حتی ترامپ نیز از ایران بابت این کار تشکر کرد.

بعد ازاین ماجرا بود که یوسی کوهین رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل «موساد» گفت که قاسم سلیمانی تاکنون در فهرست ترور اسرائیل قرار نگرفته است، اما ترور وی امکان پذیر است.

یوسی کوهین همچنین اضافه کرد که  موساد کارهای سلیمانی را زیر نظر دارد و ما به مبارزه با آنها می‌پردازیم.

مقاماتی در اسرائیل نیز خواستار ترور فرمانده سپاه قدس شده بودند آنها حتی معترف به ترور فرماندهای از حماس نیز بودند ولی بهانه و امکان مناسبی برای ترور سلیمانی دردست نبود، اما در چند روز اخیر و بعد از حمله آمریکا به مواضع حشدالعبی و شکل‌گیری تظاهرات شدید ضدآمریکایی بستر مناسب برای این کار به‌نظر می‌رسید. حمله به سفارت آمریکا واکنش ترامپ و تهدید ایران را در پی داشت و در ادامه موضع محکم و سریع رهبر عالی ایران بود که اظهار کرده بود آمریکا غلط می‌کند. ایران را مقصر این وقایع بداند. در حقیقت وی معتقد بود رفتار آمریکایی‌ها در طول این سال‌ها علیه ملت عراق عامل این موج ضد آمریکای است.

درواقع انجام این کار به‌صورت رسانه‌ای در چند روز پیش و توسط روزنامه وابسته به احزاب آمربکایی  به تراپمپ پیشنهاد شده بود از سویی روزنامه واشنگتن پست نیز اشاره کرده بود که جنگ با ایران مادر همه باتلاقهایی است که می‌تواند از کنترل خارج شود.

هنوز خبر شهادت سردار سلیمانی به طور کامل منعکس نیافته که نشانه‌ای از آغاز یک جنگ رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود.

محسن رضایی فرمانده سابق سپاه پاسداران در توییتی با تایید خبر شهادت سردار سلیمانی خبر از انتقام سختی از آمریکا می‌دهد.

از ان سو نیز ترامپ با انتشار نخستین پست خود بعد از این ترور و نمایش پرچم امریکا تلویحا بر طبل این جنگ می‌کوبد  و گویی به دنابل هماوردی است.

هر چند باید منتظر مواضع رسمی نظام باشیم چرا که عملا آمریکایی‌ها مسئولیت حمله را پذیرفته‌اند و گویی برای عواقب آن آماده هستند.

در چند ساعت آینده و در پی شهادت سردار سلیمانی جلسه فوق‌العاده‌ای در شواری عالی امنیت ملی ایران برگزار خواهد شد که نشان خواهد داد این وقایع دومینووار به مادر جنگ‌ها ختم می‌شود یا نه؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала