گزارش و تحلیل

تکلیف جنگ یا صلح در انتخابات آتی مجلس مشخص می شود

اشتراک
تهدید های آمریکایی ها و همچنین پاسخ های مقامات ایرانی فضایی را ایجاد کرده که بسیاری از کارشناسان به اینکه چه روندی می تواند موجب بروز جنگ و یا صلح در منطقه شود به تحلیل بپردازند.

در این زمینه اسپوتنیک با آقای دکتر حسین کامرانی کارشناس امور خاورمیانه در مراکز مطالعاتی اروپایی که برای تعطیلات سال نو مسیحی به ایران سفر کرده گفتگو داشته.

آقای کامرانی باور دارند که نه ایران و نه ایالات متحده خواهان جنگ هستند چون جنگ به نفع هیچ کس نیست اما شرایط منطقه ای و تحریم ها و فشارهای روز افزون آمریکایی ها بر علیه ایران همه را به سمت جنگ می کشاند.

به گفته آقای کامرانی امروزه تیم آقای ترامپ صلح را به سمت بن بست کشانده و هیچ راه کار عملی ای برای خروج از این بن بست ارائه نمی دهد.

حسام‌الدین آشنا - اسپوتنیک ایران
ایران به حل مسالمت آمیز اوضاع با آمریکا امیدوار است
این استاد خاورمیانه شناسی اظهار داشتند: متاسفانه در صورت بروز یک جنگ در منطقه اروپا و منافع آن در منطقه با خطر بسیار زیاد مواجه می باشد در حالی که آمریکایی ها بسیار از این منطقه دور هستند و ضرر چندانی متوجه آنها نخواهد شد.

ایشان افزودند: در حال حاضر تندروها در آمریکا قدرت را در دست گرفته اند و تجربه تاریخی نشان داده که معمولا وقتی در آمریکا تندروها به قدرت می رسند در ایران هم تندرو ها به قدرت می رسند و بر عکس آن صحیح است.

وی اظهار می داشتند: علیرغم تنش هایی که امروزه منطقه شاهد آن هست اما سخنان مقامات ارشد ایران و آمریکا نشان می دهد که نه ایرانی ها به دنبال جنگ هستند و نه آمریکایی ها اما باید توجه داشت که بزرگترین جنگ ها هم با یک جرقه کوچک شروع شدند، جرقه ای که هیچ کس پیش بینی آن را نمی کرد و در نهایت همه چیز را نابود کرد.

بگفته دکتر کامرانی، آمریکایی ها نباید تصور کنند که در عراق به گروهی حمله کنند و به صراحت مسئولیت حمله را به عهده بگیرند و بعد مردم عراق به آنها واکنشی نشان ندهند و یا اینکه فکر کنند با افزایش تعداد نیروها و یا پرواز هواپیماها و هلیکوپترهایشان می توانند مردم را بترسانند.

وی افزود: هر دولتی هم در عراق حاکم باشد مجبور است که طرف مردم خود را بگیرد و به هیچ وجه از رفتار آمریکایی ها حمایت نخواهد کرد مخصوصا که گروه کتائب حزب الله عراق بخشی از الحشد الشعبی می باشند و رسما جزو نیروهای مسلح عراق هستند، یعنی حمله آمریکا به آنها به معنای تعدی بر حق حاکمیت سرزمینی عراق و همچنین توهین به ملت عراق و نیروهای مسلح آن به حساب می آید.

وی اظهار داشت: همچنین نیابد آمریکایی ها تصور کنند که می توانند با تهدید ایرانی ها کاری کنند که مثلا ایرانی ها بترسند و حاضر نباشند از متحدین خود در عراق حمایت کنند، حتی اگر دولت ایران هم تصمیم بگیرد کنار بنشیند و درگیر مسایل عراق نشود نمی توان شیعیان ایران را قانع کرد که از شیعیان عراق حمایت نکنند، البته ماجرا فقط به شیعیان ایران و عراق ختم نمی شود و کل شیعیان جهان کنار شیعیان عراق خواهند ایستاد.

به گفته این کارشناس امور بین الملل، انتخابات آتی ایران هم می تواند روی روند بحث رویارویی با آمریکا تاثیر بسزایی داشته باشد مخصوصا که امروزه جناح های حامی رویارویی با آمریکا تایید بیشتری را به دست آورده اند و شانس آن را دارند که مجلس آتی در اختیار بگیرند و به این ترتیب قطعا ایران و آمریکا به سمت و سوی رویارویی پیش خواهند رفت.

وی اظهار داشت:

با توجه به مطالعاتی که در مورد شرایط انتخابات در ایران انجام داده اند امروزه اصلاح طلبان شانس کمی را برای ورود به مجلس دارند چون طی چهار سال اخیر نتوانستند به وعده های خود عمل کنند و خواسته های مردم را محقق نمایند، در مورد میانه رو های حامی آقای روحانی هم که ماجرا تفاوت زیادی با اصلاح طلبان ندارد و به دلیل خروج ایالات متحده از برجام و عدم محقق شدن وعده های دولت در حل مشکلات اقتصادی مردم هم در میان اصلاح طلبان و هم در میان میانه رو ها ریزش آرا بسیار زیاد بوده و به همین دلیل بسیاری از نمایندگان این دو گروه حتی حاضر نشدند کاندیدای انتخابات شوند.

وی افزود: متاسفانه ما شاهد آن هستیم که برخی جناح های سیاسی داخلی وقتی مطمئن می شوند که مردم به آنها رای نخواهند داد بحث رای ندادن در انتخابات را پیش می کشند و شروع می کنند مردم را تشویق کنند رای ندهند در حالی که رای دادن حق مسلم همه مردم است و باید همه رای دهند تا مشخص کنند چه آینده ای برای خود می خواهند.

به گفته ایشان، با توجه به اینکه اصولگرایان نیز نتوانسته اند تا به حال طرح و ایده و برنامه ای برای قانع کردن مردم به رای دادن به آنها ارائه دهند و هنوز هم با چهره های تکراری وارد انتخابات می شوند امری که بسیاری را از اینکه رای دادن به این جناح هم بتواند حل کننده مشکلاتشان باشد را مردد می کند مخصوصا که بسیاری از چهره های شاخص اصولگرایی که خود را کاندیدای انتخابات مجلس کرده اند از قبل نیز در پست ها و مقام های دیگر حکومتی فعال بوده اند و مردم بخوبی با توانمندی و تقکر آنها آشنایی دارند.

آقای کامرانی افزود:

اما باید به این مساله توجه داشت که سبد رای اصولگرایان ثابت است و رای دهندگان اصولگرا قطعا در انتخابات پای صندوق های رای خواهند رفت و خودداری دیگر آحاد جامعه از رفتن پای صندوق های رای منجر به آن خواهد شد که لیست های اصولگرایان بتوانند آرا را کسب کنند و وارد مجلس شوند و مجلس آتی در اختیار اصولگرایان قرار گیرند.

به گفته ایشان حال بحث شاید در این باشد که در صورت خودداری عموم مردم از رای دادن کدام گروه از اصولگرایان مجلس را در اختیار خواهند گرفت چون حتی میان کاندیداهای اصولگرا هم ما اصولگرایان میانه رو داریم و اصولگرایان تندرو داریم و اگر اصولگرایان تندرو بتوانند وارد مجلس شوند قطعا روند سیاسی ایران به سمت رویارویی پیش خواهد رفت و احتمال ورود ایران به یک جنگ با آمریکا وجود دارد ولی اگر اصولگرایان میانه رو در انتخابات به قدرت برسند شاید فقط تنش ها ادامه یابد ولی وارد جنگ نشویم.

این استاد خاورمیانه شناسی افزود البته امروزه اکثر مردم منطقه به این نتیجه رسیده اند که باید به سمت و سوی قدرت بخشیدن به گروه های خبره و کارشناسان و متخصصان غیر وابسته به جناح های سیاسی بروند اما اینکه مردم ایران چه قدر به این نتیجه رسیده باشند و یا نه دیگر بحثی است که انتخابات می تواند آن را مشخص کند.

وی گفت مردم ایران همیشه همه را در لحظه های آخر شوکه می کنند و هیچ بعید نیست لحظه آخر در انتخابات شاهد اتفاقاتی شویم که هیچ کس پیش بینی نمی کرد و به یکباره مردم تصمیم بگیرند به کاندیداهایی که وابستگی جناحی و سیاسی ندارند و فقط متخصص و کارشناس هستند رای دهند اما در صورتی که چنین اتفاقی پیش نیاید تکلیف مجلس آتی ایران از همین الآن مشخص است و قطعا بعد از آن جناح برنده در انتخابات مجلس به سمت در اختیار گرفتن قوه مجریه پیش خواهد رفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала