گزارش و تحلیل

آب و جنگ: شش واقعیت درباره ذخایر آب در جهان که همه آنرا نمی دانند

© Fotolia / Andrey Kuzminآب و جنگ: شش واقعیت درباره ذخایر آب در جهان که همه آنرا نمی دانند
آب و جنگ: شش واقعیت درباره ذخایر آب در جهان که همه آنرا نمی دانند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کمبود آب آشامیدنی یکی از مهم ترین مسائل در جهان معاصر است. این مسئله در شرایط گرمایش جهانی نه فقط مسئله زیست محیطی بلکه مسئله سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.

 70٪ ذخایر آب برای کشاورزی مصرف می شود

بیشترین میزان مصرف آب - حدود 70٪ - مربوط به فرآیندهای کشاورزی است. در صورت برخورد آگاهانه به مصرف ، کنترل زباله ها و عدم خرید مواد غذایی اضافی ، این رقم را می توان کاهش داد . با توجه به رشد مداوم جمعیت جهان ، تقاضا برای محصولات کشاورزی سال به سال بیشتر می شود . بیشترین مصرف آب برای تولید گوشت و سبزیجات است. یک مشکل دیگر ، ریختن کود از مزارع به نزدیکترین آبگیر ها و رودخانه ها است. مواد شیمیایی با وارد شدن به آبهای طبیعی به محیط زیست آسیب می رسانند: جلبک های قهوه ای مضر رشد می کنند  که محیط زیست را آلوده کرده ، تعداد ماهی ها را کاهش داده و حجم آب راکمتر می سازند. در دریاچه  آرال که چهارمین دریاچه بزرگ جهان بود ، چنین اتفاقی رخ داد.

بسیاری از مردم  در شرایط  فقدان شبکه آب رسانی مناسب در وضع غیر بهداشتی به سر می برند

طبق آمار سازمان ملل ، دو میلیارد نفر در جهان آب آشامیدنی با کیفیت ندارند و چند میلیارد نفر بدون داشتن شبکه فاضلاب زندگی می کنند. تأمین  شرایط بهداشتی بدون آب تمیز و پاک  غیرممکن است و  به همین دلیل سالانه هزاران نفر جان خود را از دست می دهند  زیرا بسیاری از بیماری ها از طریق آب منتقل می شوند. اگر سیستم  خوب تصفیه آب  وجود نداشته باشد ، مواد شیمیایی و مواد خطرناک (از جمله میکرب ها ) مستقیماًوارد بدن انسان می شوند . حلال های صنعتی ، سرب ، جیوه ناشی از استخراج غیرقانونی معاون  ، سموم مخصوص دفع آفات نباتی و نیترات ها وارد بدن می شوند و باعث چنان  آسیب هایی به انسان ها می شوند که پزشکان اغلب نمی توانند از عهده درمان آنها بر آیند.

جنگ جهانی آب میان ایران و ترکیه - اسپوتنیک ایران
جنگ جهانی آب میان ایران و ترکیه

درگیری ها بر سر آب

گاهی چگونگی مدیریت آب شیرین باعث بروز  ناآرامی های داخلی می شود ، اما تاکنون مناطق گوناگون قادر به رسیدن سازش های مناسب برای حل اختلافات بوده اند. بیش از نیم قرن ، توافقنامه ای میان پاکستان و هند وجود دارد که مالکیت آبهای رودخانه ایندوس را به اشتراک می گذارد اما در شرایط جدید در چنین موافقت نامه هایی باید تجدید نظر شود ، زیرا غیرقابل پیش بینی بودن آب و هوا تغییر کمیت و کیفیت آب را به همراه دارد و در نتیجه منابع موجود  ناکافی می شود. ستیزه جویان داعش در سال 2014 کنترل سد موصل در عراق را به دست گرفتند ، اما توسط کردها و ارتش عراق با پشتیبانی نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا بیرون رانده شدند. در سال بعد ، آنها خطوط آب لوله کشی را  بمباران کرده  و دسترسی به سدها را در سوریه  را مسدود نمودند که باعث بسته شدن جریان آب در رودخانه فرات به مدت شش ماه گردید و به همین دلیل ساکنان مناطق جنوبی استان انبار تقریباً بدون آب باقی مانده بودند.

تغییر آب و هوا و اقلیم

کیفیت منابع طبیعی به طور مستقیم به آب و هوا بستگی دارد. به دلیل گرم شدن هوا در کره زمین(گرمایش جهانی)  ، بلایای طبیعی بیشتری از جمله خشکسالی و سیل رخ می دهد . جو گرم باعث تبخیر بیشتر رطوبت می شود ، در نتیجه مناطق خشک حتی خشک تر و مناطق دارای آب و هوای مرطوب ، حتی مرطوب تر می شوند. گرما بر زندگی در آبگیر ها و برکه ها تأثیر می گذارد:  سازگاری با تغییرات برای بعضی از گونه های ماهی دشوار است و  علاوه بر این ، میزان اکسیژن موجود در آب کاهش می یابد ، جلبک های مضر سریعتر رشد می کنند. این جلبک هابرای موجودات سمن دریاچه ها و رودخانه ها سمی بوده و مقدار زیاد آنها می تواند حتی برای انسان خطرناک باشد. برای تغییر اوضاع ، سرمایه گذاری های جدی در سیستم های جدید تصفیه مورد نیاز است ، زیرا سازوکارهای قدیمی برای ذخیره و تصفیه آب برای تغییرات آب و هوایی فعلی  مناسب نیستند .

محاسبه ریاضی دانی از دانشگاه اسپانیا در باره احتمال نابودی نسل بشر در سال 2017 - اسپوتنیک ایران
آغاز جنگ جهانی سوم بخاطر آب آشامیدنی

آبهای زیر زمینی

منبع اصلی کشاورزی و آب آشامیدنی نه  رودخانه ها و  دریاچه بلکه جریان های زیرزمینی آب  است. آبهای زیر زمینی به طور متوسط ​​25 برابر بیشتر از آب های آبگیرها در روی زمین هستند. آبهای زیر زمینی عمدتاً برای آبیاری مزارع استفاده می شود و همچنین دو میلیارد نفر از آنها به عنوان آب آشامیدنی استفاده می کنند . اما نمی توان مقدار دقیق این آب ها را محاسبه کرد و این منجر به بحران آب در کشورهایی دارای  کشاورزی شکوفان  می شود. در روسیه  آبهای زیرزمینی از طریق حفر هزاران چاه بهره برداری شده و کیفیت آب دائماً مورد نظارت قرار می گیرد. طبق مقررات موجود آب های زیرزمینی باید از لحاظ ترکیب شیمیایی و باکتریایی  با استانداردهای ایمنی مطابقت داشته و دارای خواص مناسب ارگانولپتیک باشد .

روز آب

مارس 2019 ، یک برنامه بین المللی با حمایت سازمان ملل برگزار شد. روز جهانی آب توجه مردم را به مشکلات و مسائل موجود در رابطه با آب  و تلاش ها برای حل آنها جلب می کند. امسال موضوع روز جهانی آب عبارت "کسی را پشت سر نگذارید" بود. با این شعار ، برگزارکنندگان اعلام کردند که همه هفت و نیم میلیارد نفری که در این سیاره زندگی می کنند ، باید علی رغم تغییر اقلیم وافزایش  جمعیت ، آب شیرین کافی داشته باشند. بسیاری از کشورها در حال حاضر در پروژه های آب سرمایه گذاری می کنند و از جمله  تعداد بیشتری از درختان در چین و سنگاپور برای جذب باران  و به حداقل رساندن خطر وقوع سیل کاشته می شوند. در ایالات متحده قانون آب پاک بیش از 40 سال است که وجود دارد و  به لطف آن امکان تمیز کردن رودخانه ها و متوقف کردن انداختن  مواد مضر به آب تأمین می شود . جهانیان  گام هایی را برای استفاده صحیح از آب و تبدیل زباله ها بر می دارند كه این امر نیز بر محیط زیست کره  خاکی ما تأثیر می گذارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала