تحریم ها پایدار نخواهند ماند

© Photo / FATFFATF جلسه
FATF جلسه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در صورت‌ نپیوستن به FATF احتمال گسترش تحریم‌ها علیه ایران وجود دارد.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به گفته یک کارشناس حقوق تجارت بین‌الملل و مشاور عالی دعاوی بین‌المللی تحریم‌ها لزوما پایدار نخواهند ماند اما در صورتی که ایران به FATF ملحق نشود، بی‌تردید اگر تحریم‌های آمریکا هم برداشته شود باز هم تحریم‌های ضد ایرانی منتفی نخواهد شد و گسترش می‌یابد.

غلام نبی فیضی چکاب روز 31 دسامبر در گفت وگو با «ایرنا» افزود:« اگر با آرامش، خردورزی و تعقل و حفظ منافع ملی به توصیه های FATF توجه شود و به کارگروه ویژه اقدام مالی ملحق شویم، می توانیم از محدودیت های پولی، بانکی و اقتصادی، افزایش بی رویه تورم و مشکلات معیشتی مردم رهایی یابیم.

باید عاقلانه بیاندیشیم و به گونه ای عمل کنیم که ضمن در نظر داشتن منافع و امنیت ملی، معقول و همگام با جامعه جهانی حرکت کنیم.پیوستن به FATF  موجب می شود تا ایران از منظر جهانی کشوری نرمال تلقی شود و از خطر لیست سیاه رهایی یابد و از گروه کشورهای دارای ریسک بالا خارج شود. به تبع آن، سرمایه گذاری خارجی در ایران تسهیل و از مبادلات مالی بین المللی ایران رفع محدودیت شود.

تا کنون در بودجه یک ریال برای کمک به کشور های دیگر وجود نداشتهFATF  ایران را در مشت خود می خواهد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تا کنون در بودجه یک ریال برای کمک به کشور های دیگر وجود نداشته FATF ایران را در مشت خود می خواهد

بدون الحاق به کنوانسیون های پالرمو و CFT که از پیش فرض های همکاری با FATF  محسوب می شوند، امکان عادی سازی مراودات مالی و بین المللی و همراهی با جامعه جهانی میسر نیست.

اکنون بیش از 90 درصد از کشورها با FATF همکاری می کنند. ایران تنها کشوری نیست که در لیست سیاه قرار گرفته بلکه پیش از این روسیه هم در لیست سیاه  بود یعنی در زمانی که باید، همکاری نکرد و در لیست سیاه  قرار گرفت و بعدا مجبور شد که همکاری کند و اکنون عضو مجمع FATF  است و توان تصمیم گیری دارد

متاسفانه ایران معمولا دیرهنگام اقدام می کند و در مورد همه مسائل با نوعی شک و تردید اقدام می کنیم و در نتیجه دیر تصمیم می گیریم. در این مورد مثال های زیادی وجود دارد از جمله می توان به قضیه ی الحاق به سازمان جهانی تجارت(WTO) اشاره کرد.

در مورد FATF  نیز دولت زمانی در این زمینه به فکر افتاد که ایران در آستانه ورود به لیست سیاه و در مظان اقدامات متقابل علیه ایران بود، به همین دلیل ایران مجبور شد تا برنامه اقدام را بپذیرد.

در ساختار FATF کشورها و میزان همکاری آنها در دسته های کشورهای همکار، کشورهای بسیار همکار، کشورهای نسبتا همکار و کشورهای غیرهمکار طبقه بندی شده است؛ ایران در حال حاضر جزو کشورهای غیرهمکار محسوب می شود.

کشورهای غیرهمکار کشورهایی هستند که نتوانستند خود را با قوانین و مقررات FATF سازگار کنند و از نظر FATF چنین تلقی می شود که اراده جدی برای مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسسم بین المللی در آنها وجود ندارد؛ بنابراین از نظر اقتصادی و سرمایه گذاری در وضعیت  ریسک بالا تلقی می شوند و نتیجه این است که همه کشورها در مقابل کشورهای غیرهمکار که در لیست قرار می گیرند، اقدام متقابل انجام دهند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала