سفارت آمریکا در بغداد: پمپئو به عراق نرفته است

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر سفارت آمریکا در بغداد: پمپئو به عراق نرفته است
سفارت آمریکا در بغداد: پمپئو به عراق نرفته است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در پی انتشار اخباری ضد و نقیض درباره سفر محرمانه وزیر خارجه آمریکا به پایگاه عین الاسد در استان الانبار عراق یک منبع سفارت آمریکا در عراق امروز واقعیت سفر محرمانه وزیر امور خارجه آمریکا را توضیح داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، منبعی به شبکه خبری RT گفت: روز شنبه هیچ سفری از طرف مایک پمپئو به عراق صورت نگرفته و آنچه برخی رسانه‌ ها منتشر کرده‌اند،‌ واقعیت ندارد.

چرا پمپئو به پایگاه عین الاسد عراق رفت؟ - اسپوتنیک ایران
چرا پمپئو به پایگاه عین الاسد عراق رفت؟

به گفته این منبع، پمپئو به عنوان بالاترین فرد در دستگاه دیپلماسی به صورت علنی به عراق سفر کرده و خواهد کرد. پیشتر یک منبع در وزارت دفاع عراق اعلام کرده بود، مایک پمپئو در سفری محرمانه و کوتاه وارد پایگاه نظامی عین الاسد در استان الانبار شده است. این منبع که یک افسر برجسته عراقی بود به خبرگزاری آناتولی گفت، پمپئو سفری کوتاه به پایگاه عین الاسد داشت. او که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد: پمپئو با فرماندهان ارتش آمریکا در عراق دیدار کرد اما ماهیت رایزنی‌ های او مشخص نیست.

انتشار خبر این سفر یک روز پس از حمله راکتی به پایگاه دیگری در استان کرکوک صورت گرفته است. جزئیات زیادی از سفر وزیر خارجه آمریکا به این نقطه منتشر نشده است.

این در حالی است که حشد عشایری در استان الانبار واقع در غرب این کشور روز شنبه سفر غیرعلنی پمپئو به پایگاه عین الاسد را تکذیب کرد.

قطری العبیدی، یکی از فرماندهان حشد عشایری به خبرگزاری‌های محلی عراق گفت: اخبار منتشر شده درباره سفر مایک پمپئو به پایگاه عین الاسد درست نیست و هیچ مقام آمریکایی به این پایگاه سفر نداشته است.

العبیدی افزود: بعد از حمله راکتی به پایگاه نظامی در کرکوک که شب جمعه انجام گرفت تدابیر امنیتی شدیدی در پایگاه عین الاسد لحاظ شد و تدابیر امنیتی برای مراقبت از حریم هوایی آن افزایش یافت و برخی این تصور را پیدا کردند که هواپیماهای حامل یک مقام آمریکایی در آنجا فرود آمده و بلند شده است و این تدابیر پیشگیرانه و احتیاطی هستند.

پایگاه عین الاسد محل استقرار نیروهای آمریکایی در استان الانبار است که سوم دسامبر جاری هدف پنج حمله راکتی قرار گرفت.

نیروهای آمریکایی از سال‌ها پیش در چندین پایگاه نظامی و هوایی عراقی در استان‌های الانبار، صلاح‌الدین،‌ نینوا و بغداد براساس توافقنامه امنیتی بین عراق و آمریکا حضور دارند.

پیشتر یک منبع امنیتی در الانبار گزارش داده بود، نیروهای آمریکایی در پی وجود طرح‌هایی برای حمله به پایگاه هوایی "عین الاسد"، اقدامات پیشگیرانه بی‌سابقه‌ای را اتخاذ کرده‌اند.

این در حالی است که پایگاه "K1" در کرکوک روز جمعه در معرض حملات راکتی قرار گرفت و در اثر آن یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی کشته و چند تن دیگر زخمی شدند و مسئولان آمریکایی اعلام کردند، این پایگاه با حدود 14 راکت مورد هدف قرار گرفت.

از سوی دیگر، المیادین گزارش داد، نشستی بین افسران آمریکایی و عراقی در پایگاه نظامی کرکوک برگزار شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала