گزارش و تحلیل

پیغام های مانور سه گانه

© Photo / Irnaرزمایش مشترک ایران، روسیه و چین
رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حالی که ایالات متحده و متحدین اش سالهاست در تلاش های خود برای ایجاد یک ائتلاف بر علیه ایران ناکام مانده اند اجرای مانور مشترک ایران – روسیه و چین یک اتفاق غیر منتظره برای آمریکا و متحدین اش در منطقه به حساب می آید که ده ها پیغام با خود به همراه دارد.

با توجه به اینکه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مانور شرکت داشته عملا می توان گفت اولین پیغام این مانور این بود که دو کشور بزرگ عضو شورای امنیت به هیچ وجه تحریم های آمریکا بر علیه سپاه پاسداران و قرار دادن آن در لیست تروریستی را قبول ندارند و به همکاری خود با نیروهای مسلح ایران از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همه سطوح ادامه خواهند داد.

نکته دوم قابل تامل در این است که این سه کشور یعنی روسیه – چین و ایران به ترتیب رتبه های دوم سوم و چهارمین بزرگترین نیروهای دریایی جهان را در اختیار دارند و همه یک جا جمع شده اند تا در مقابل تکروی های آمریکا عرض اندام کنند.

هشدار ایران نسبت به ورود به محدوده رزمایش مشترک با روسیه و چین‌ - اسپوتنیک ایران
هشدار ایران نسبت به ورود به محدوده رزمایش مشترک با روسیه و چین‌
ایالات متحده سالها است تلاش دارد کاری کند که میان دیگر کشورهای جهان تفرقه بافتد تا بتواند بر جهان حکم رانی کند و به هر نحوی شده تلاش می کند حرکت نیروهای دریایی چین – روسیه و ایران را محدود کند حال سیاست های این کشور منجر شده که سه نیروی دریایی عظیم جهانی با هم متحد شوند و این احتمال ایجاد شود که سه کشور ایران – روسیه و چین یک ائتلاف نظامی هم تشکیل دهند، امری که عملا می تواند موجب آن شود که آمریکایی ها در هر قدمی که در هر جای جهان می خواهند بردارند دو بار فکر کنند.

بدیهی است در صورت تشکیل این ائتلاف نظامی – اقتصادی و سیاسی بسیاری از دیگر کشورهای جهان آماده خواهند بود به این ائتلاف بپیوندند تا با تکروی ها و رفتارهای قلدر معابانه آمریکا در جهان بتوانند مقابله کنند.

کشورهایی که از آمریکای لاتین گرفته تا آفریقا و اروپا و شرق آسیا همه منتظر تشکیل چنین ائتلافی می باشند.

عملا می توان گفت سوء استفاده بی حساب کتاب ایالات متحده از توانمندنی های اقتصادی خود بر علیه دیگر کشورها احتمالا منجر به آن خواهد شد تا در نهایت دیگر کشورها به سمت و سوی اتحاد با یکدیگر و احتمالا تحریم آمریکا پیش بروند.

این مانور یک پیغام بسیار مهم برای متحدین آمریکا در منطقه هم داشت و آن این بود که اگر آنها به سمت و سوی باز کردن پای آمریکا و اروپا و اسرائیل به خلیج فارس روی بیاورند ایران هم متحدینی دارد که آنها را به این منطقه خواهد کشاند و در نهایت منطقه به سمت و سوی تبدیل شدن به جبهه رویارویی میان دو طرف تبدیل خواهد شد و همین ماجرا می تواند بهانه ای باشد برای به آتش کشیدن کل منطقه.

انتشار ویدئویی از ورود ناوهای روسی و چینی به بندر چابهار + فیلم - اسپوتنیک ایران
انتشار ویدئویی از ورود ناوهای روسی و چینی به بندر چابهار + فیلم
در این شرایط امروزه این کشورها، یعنی کشورهای منطقه خاورمیانه و مخصوصا خلیج فارس هستند که باید میان گزینه حل اختلافات خود و تامین امنیت این منطقه توسط کشورهای منطقه و یا بازکردن پای دیگر کشورها وبه آتش کشیدن کل منطقه انتخاب کنند.

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس باید توجه داشته باشند در حالی که برخی از آنها برای تشکیل یک ائتلاف بر علیه ایران دست و پا می زنند ایران طی همین چند هفته اخیر تحرکاتی داشته که نشان می دهد ائتلاف های با ثبات تر و محکم تری در عرصه بین المللی دارد.

اینکه کشورهای اروپایی عضو ناتو و همچنین ژاپن حاضر نشده باشند در ائتلاف آمریکایی عربی بر علیه ایران مشارکت داشته باشند خود نیز یک ناکامی برای آمریکا و متحدین اش به حساب می آید.

از کنفرانس کوالالامپور که در راستای تشکیل یک اتحادیه اسلامی برای مقابله با تکروی های عربستان سعودی در سازمان کنفرانس اسلامی، برگزار شد تا مانور دریایی سه ابرقدرت دریایی جهان همه نشان از آن است که امروزه علیرغم همه تحریم ها و تلاشهای آمریکا این ایران نیست که منزوی شده بلکه این کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که با آمریکا همپیمان هستند می باشند که منزوی شده اند و نه کشورهای جهان و نه کشورهای عربی و نه کشورهای اسلامی حاضر هستند با آنها همکاری داشته باشند چون هیچ کس رویکرد آنها را قبول ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала