جنجال تازه سیاستمدار افراطی هلند در رابطه با اسلام

© AFP 2023 / Dirk Waemخیرت ویلدرس
خیرت ویلدرس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیاستمدار هلندی با صدور فراخوانی در ایام میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) و در اقدامی هدفمند، در پی برگزاری مسابقه کاریکاتور علیه پیامبر اسلام(ص) و جریحه دار کردن احساسات مسلمانان است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، خیرت ویلدرس قانونگذار هلندی و رهبر بزرگترین حزب مخالف هلند، دیروز در صفحه توئیتری خود نوشت، که می خواهد مسابقه کاریکاتور با موضوع پیامبر اسلام را برگزار کند. وی بیش از یک سال پیش و از ترس اقدامات تلافی جویانه، چنین مسابقه ای را لغو کرد.

پلیس هلند فرد مضنون به حمله در لاهه را بازداشت کرد - اسپوتنیک ایران
پلیس هلند فرد مضنون به حمله در لاهه را بازداشت کرد

به گزارش امروز خبرگزاری رویترز، ویلدرس 53 ساله در توییتی از مردم خواسته بود تا کاریکاتورهای خود را ارسال کنند. نکته قابل توجه اینکه این توئیت، تنها بعد از چند ساعت از انتشار، حذف شده و دلیل حذف آن ذکر نشده است.

رهبر بزرگترین حزب مخالف دولت در مجلس هلند نوشت: آزادی بیان باید بر خشونت و فتوای اسلامی چیره شود. پس از آنکه در شهریور پارسال عامل تهدید به قتل رهبر حزب "برای آزادی" بازداشت شد، این راست گرای افراطی مسابقه کاریکاتور مذکور را لغو کرد. در پاکستان نیز تظاهرات گسترده ای علیه این اقدام توهین آمیز ویلدرس برگزار شد و کشورهای اسلامی به قطع تمامی روابط خود با هلند فراخوانده شدند.

در سال 2005 روزنامه هلندی "یلانز پوستن" کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام را منتشر کرد که موجب تظاهرات در سراسر جهان اسلام و تلاش برای قتل دبیر روزنامه و یا "کورت وسترگارد" کاریکاتوریست آن شد.

ده سال بعد مسلمانان مسلح در پاریس به دفتر مجله فرانسوی شارلی ابدو که کاریکاتورهای پیامبر اسلام را منتشر کرده بود حمله کرده و 12 نفر را کشتند.

رسانه های غربی گزارش داده اند که خیرت ویلدرس زندگی عادی ندارد و مدتهاست که تحت حفاظت 24 ساعته پلیس است. وی در خانه‌ ای امن و ضد گلوله زندگی می کند که حتی یک پناهگاه نیز دارد. این نماینده مجلس جلیقه ضد گلوله می‌ پوشد و با ماشین ضد گلوله به پارلمان می‌ رود. ویلدرس اذعان دارد که به دلیل نفرتش از اسلام از زندگی عادی محروم شده است.

ویلدرس فرهنگ هلند را "تنها بر مبنای مسیحیت، یهودیت و انسانیت" می داند و مدعی است که اسلام مانعی برای جامعه مدنی، حاکمیت قانون و بسیاری از دیگر موارد حقوق بشری است و "اسلام و آزادی با یکدیگر سازگاری ندارند".

در جریان انتخابات اخیر پارلمان اروپا، حزب برای آزادی که در انتخابات دوره پیش چهار کرسی را کسب کرده بود، نتوانست هیچ کرسی ای را در پارلمان اروپا به دست آورد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала