هیچ بیگانه ای حق برقراری امنیت در تنگه هرمز را ندارد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / cropped photoامیر دریادار حسین خانزادی
امیر دریادار حسین خانزادی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران در خصوص جایگاه نیروی دریایی ارتش و سپاه در تنگه هرمز توضیح داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در این خصوص بیان داشت: ما در نیروی دریایی، صلح هرمز را این گونه ترجمه می‌کنیم که این منطقه نیازی به هیچ بیگانه ای برای برقراری امنیت ندارد و منظورمان این است کشورهای منطقه توانایی انجام تکالیف خود در قبال کشور و منطقه را دارند. معنای دوم این است که کسانی که در منطقه حضور دارند و امنیت را بر هم زدند هر چه زودتر باید دکان و دستگاه خود را جمع کنند.

وی ادامه داد: طرح صلح هرمز به معنای آن است که منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز عاری از هرگونه نیروی خارجی است. نیروی دریایی سپاه و ارتش امروز این آمادگی را دارند و همیشه آمادگی داشته اند. این امنیت که در خلیج فارس وجود دارد به دلیل اقدامات بسیار خوبی است که نیروی دریایی سپاه در منطقه انجام داده است و همینطور در تنگه هرمز هر دو نیرو دوشادوش یکدیگر تبادل اطلاعات دقیق و برخط لحظه‌ای دارند و هم پشتیبانی می‌کنند از هر نوع عملیاتی.

امیر دریادار خانزادی افزود: امروز هم در دریای عمان مقتدرانه تا مناطق گسترده‌ای از شمال اقیانوس هند حضور داریم. امروز هم در خلیج عدن هم دریای سرخ که خود را دریای ناامنی نشان داده حضور معناداری داریم و در حال اسکورت شناورها هستیم. اسکورت به این معنا است که شناورها را از هرگونه اقدام تروریستی مصون کنند.

این مقام ایرانی خاطر نشان کرد: ما با نیروی دریایی عمان این رزمایش را سالیانه برگزار می‌کنیم. با فرمانده نیروی دریایی قطر مذاکراتی داشتیم که برای سال آینده به این رزمایش ملحق شود البته که نیاز به برنامه ریزی سازو کار آن و ملاحظاتی در کشور خوشان را دارند؛ ما به شرط آمادگی خودشان آمادگی داریم. نه تنها نیروی دریایی قطر و عمان بلکه هر منطقه و کشوری که در دریای عمان ساحل دارد از حضورشان استقبال می‌کنیم و اعتقاد داریم کشورهای منطقه باید امنیت را برقرار کنند.

انتقال فرماندهی نیروی دریایی ایران به بندرعباس - اسپوتنیک ایران
رزمایش «کمربند امنیت دریایی»؛ اقدام یکپارچه ایران، روسیه و چین برای امنیت در دریا

امیر دریادار خانزادی گفت: ما امسال، از ابتدای سال ۳ سفر به چین و ۲ سفر به روسیه داشتیم که ماحصل آن این است این رزمایش بسیار با ارزش در منطقه شکل گرفته است. برنامه ریزی می‌کنیم این رزمایش را هر ساله داشته باشیم. در کنار آن امسال یک تفاهم نامه دفاعی امنیتی با نیروی دریایی روسیه در حوزه دریا امضا کردیم که ابعاد بسیار گسترده ای دارد. شاید کوچک‌ترین برد آن همکاری نظامی در حوزه رزمایش‌ها است.

وی با بیان اینکه قطعاً در آینده نزدیک شاهد آغاز همکاری‌های آموزشی هستیم، گفت: بازدید دو کشور روسیه و ایران از بنادر یکدیکر انجام می‌شود و همین وضعیت را با نیروی دریایی چین خواهیم داشت. ما پیش از سه سال قبل تنها ۳ کمیسیون همکاری مشترک با سه کشور داشتیم، در حالی که امروز ۱۲ کمیسیون همکاری مشترک با ۱۲ کشور داریم و به شدت در حال رشد و توسعه است که نشان می‌دهد نه تنها انزوا وجود نداشته بلکه به شکل تصاعدی به زودی خواهیم دید خیلی از کشورها که به دلیل رفتار غربی‌ها مانع همکاری شأن می‌شد حتماً از همکاری منطقه‌ای منافع خوبی به دست خواهد آمد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص توانمندی‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران و رویکرد چین و روسیه در مورد توانمندی‌های نظامی و دریایی ایران تاکید کرد: همکاری ایران و روسیه از قبل وجود داشت با وقفه‌ای مواجه شد و امروز دوباره به شرایط عادی بازگشته و در حال توسعه است. ظرفیت بزرگ همکاری بین دو طرف وجود دارد؛ روس‌ها برای اینکه پشتیبانی‌های فنی را در برخی مناطق دنیا به دست آورند و حضور پایدارتری داشته باشند قطعاً نیاز به همکاری کشورهایی مثل ایران و چین در منطقه دارند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала