ایرانی ها شکر را به لبنیات ترجیح می‌دهند

© Sputnikغذای سنتی ایرانی
غذای سنتی ایرانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرانه مصرف روغن در ایران از سرانه مردم جهان سبقت گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، ایرانی‌ها تغذیه نامتوازنی دارند. ایرانی‌ها چهاربرابر مردم دنیا نوشابه‌های قندی مصرف می‌کنند و سرانه مصرف شکر در ایران هم پنج‌ برابر مردم جهان است. همچنین سرانه مصرف روغن هم در ایران از سرانه مردم جهان سبقت گرفته است. تا پارسال ایرانی‌ها سالانه 19کیلوگرم روغن مصرف کرده‌اند. این در حالی است که این آمار در جهان تنها 12کیلوگرم است.

مصرف برخی از مواد غذایی مضر در میان ایرانیان شایع است اما در مقابل سرانه مصرف غذاهای مفید در ایران بسیار کمتر از مردم سایر کشورهای جهان است. بررسی تورم قیمت خوراکی‌های مفید نشان می‌دهد که این مسأله به جز فرهنگ غذایی، با قیمت غذا در ایران هم ارتباط دارد. میزان مصرف شکر، نوشابه و روغن در ایران چند برابر متوسط سرانه آن در دنیاست.

ارتباط قوای بینایی با تغذیه و فعالیت های روزانه - اسپوتنیک ایران
ارتباط قوای بینایی با تغذیه و فعالیت های روزانه

هر ایرانی سالانه به‌ طور متوسط 42 لیتر نوشابه مصرف می‌کند. در 20‌سال اخیر مصرف نوشابه‌های گازدار در کشور نزدیک به 15‌درصد افزایش داشته است. این در حالی است که سرانه مصرف نوشابه در جهان حدود 10 لیتر است.

سرانه مصرف شکر در ایران هم پنج‌ برابر مردم جهان است. هر ایرانی سالانه 21 تا 24کیلوگرم شکر استفاده می‌کند. در حالی ‌که میانگین جهانی آن فقط 5کیلوگرم است.

در مقابل میزان مصرف مواد غذایی مفید در ایران مثل تخم‌مرغ و لبنیات بسیار پایین است. بر اساس آخرین گزارش اتحادیه مرغ تخم‌گذار در ‌سال 97 سرانه مصرف تخم‌ مرغ در ایران 190 عدد است. این در حالی است که میانگین جهانی، 250 عدد تخم‌ مرغ است

سرانه مصرف لبنیات در ایران به 60 کیلوگرم هم سقوط کرده است. در همین حال متوسط مصرف شیر در جهان 190کیلوگرم و در کشورهای اروپایی تا 300 هم گزارش شده است.

 در ‌سال 98 سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران به 10 تا 12 کیلوگرم در ‌سال می‌رسد. این در حالی است که در میانگین مصرف گوشت قرمز در جهان تا 21کیلوگرم گزارش شده است.

سرانه مصرف ماهی در ایران تنها 6 کیلوگرم در‌ سال است. این در حالی است که مردم جهان سالانه 18 تا 20کیلوگرم ماهی مصرف می‌کنند. قیمت غذا نیز در ایران به دلیل چرخه ناکارآمد تولید و توزیع بالاست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала