رئیس جدید کمیسیون اروپا: نجات برجام سخت‌تر و سخت‌تر شده است

© AP Photo / Maya Hitijرئیس جدید کمیسیون اروپا: نجات برجام سخت‌تر و سخت‌تر شده است
رئیس جدید کمیسیون اروپا: نجات برجام سخت‌تر و سخت‌تر شده است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اورسولا فون در لـِیــِن، رئیس جدید کمیسیون اروپا، در گفت‌وگو با روزنامه «لا رپوبلیکا» درباره توافق هسته‌ای با ایران اظهار نظر کرده‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، خانم فون در لین در این مصاحبه مفصل به پرسش روزنامه ایتالیایی «رپوبلیکا» در این مورد که «فکر می‌کنید می‌شود توافق اتمی با ایران را نجات داد؟» نیز پاسخ داد.

رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید نجات برجام «سخت‌تر و سخت‌تر شده‌است؛ برای نجاتش ایران هم لازم است به آن پایبند بماند، چیزی که در یک خطر فزاینده قرار گرفته‌است». اما او وارد جزئیات نشده و اظهار نظر بیشتری در این مورد نکرده‌است.

ورسولا فون در لـِیـِن در مصاحبه با «لا رپوبلیکا» گفته «سه رویا» برای پنج سال ریاستش بر کمیسیون اروپایی در سر دارد: «توافق سبز» برای حفاظت از محیط زیست، خروج از بن‌بست ناشی از سیاست‌های مربوط به مهاجرت، و افزایش قدرت واحد پول اروپایی.

رئیس جدید کمیسیون اروپا قرار است اوایل سال میلادی ۲۰۲۰ با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کند. او می‌گوید خردمندانه این است که در دیدار پیش‌رو نه فقط بر سر مسائل مورد اختلاف که بر سر روابط نزدیک و مسائل مورد توافق دو طرف هم صحبت شود.

ریابکوف: به دلیل اقدامات امریکا و وابستگی اروپا شانس حفظ برجام کاهش می یابد - اسپوتنیک ایران
ریابکوف: به دلیل اقدامات امریکا و وابستگی اروپا شانس حفظ برجام کاهش می یابد

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده بین المللی علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال گذشته ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال ان تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد. تهران تا به حال چهار بار تعهدات برجامی خود را کاهش داده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала