لیبی از ترکیه درخواست کمک نظامی کرد

© AFP 2023 / Mahmud Turkiaنیروهای حفتر: به زودی پایتخت لیبی به آغوش وطن باز می گردد
نیروهای حفتر: به زودی پایتخت لیبی به آغوش وطن باز می گردد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لو دنگوف، رئیس گروه تماس روسیه برای حل و فصل درگیری داخلی در لیبی تائید کرد که دولت وفاق ملی لیبی رسماً از ترکیه درخواست کمک نظامی کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، دنگوف گفت: "دفتر دولت وفاق ملی لیبی تأیید کرد که به طور رسمی از مقامات ترکیه  درخواست کمک نظامی زمینی، هوایی و دریایی کرده است".

پیش از این ، رویترز با استناد به منابع موجود در طرابلس ، گزارش داده بود که دولت وفاق ملی  لیبی رسماً از ترکیه کمک نظامی خواسته است. گزارش شده است که این کمک نظامی هوایی ، زمینی و دریایی برای دفع حمله نیروهای دولت مستقر در شرق کشور به طرابلس درخواست شده  است. اوایل پنجشنبه ، رئیس جمهور ترکیه ، طیب اردوغان اعلام كرد كه قصد دارد درماه  ژانویه درخواست استفاده از نیروهای مسلح ترکیه در لیبی را به پارلمان این كشور ارسال كند.

مارشال خلیفه حفتر که با مقامات حکومت واقع در شرق لیبی همکاری می کند،  12 دسامبر از آغاز نبرد قاطع برای پیشروی به سوی طرابلس خبر داد که هنوز تحت کنترل نیروهای دولت مورد شناسایی بین المللی  وفاق ملی به رهبری فائز  سراج قرار دارد . رسانه های لیبی از درگیری بین نیروهای حفتر و نیروهای دولت وفاق ملی  در حومه پایتخت لیبی خبر داده اند. حمله به طرابلس از آوریل سال جاری آغاز شد ، اما ارتش ملی لیبی نتوانست به موفقیت های جدی برسد و  هر یک از دو طرف با  حملات توپخانه ای و هوایی متقابل  تا به حال به حفظ مواضع  خود ادامه می دهد.

پس از سرنگونی و قتل معمر قذافی،  رهبر سابق  لیبی در سال 2011 ، لیبی عملا از حالت یک کشور متحد خارج شد. اکنون  دو حکومت در این کشور وجود دارد . پارلمان انتخاب شده توسط مردم در شرق لیبی و دولت وفاق  ملی به سرپرستی فائز سراج با حمایت سازمان ملل و اتحادیه اروپا در پایتخت،  طرابلس ، واقع در غرب  لیبی حکومت می کند. مقامات بخش شرقی این کشور به طور مستقل از طرابلس فعالیت کرده و با ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال حفتر همکاری می کنند که از آوریل امسال  در حال تلاش برای تصرف طرابلس است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала