تولید گوجه فرنگی خوشه‌ ای از طریق اصلاح ژن

© Sputnik / Igor Onuchin /  مراجعه به بانک تصاویر تولید گوجه فرنگی خوشه‌ ای از طریق اصلاح ژن
تولید گوجه فرنگی خوشه‌ ای از طریق اصلاح ژن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گروهی از محققان با استفاده از روش ویرایش ژنتیکی، موفق به تولید یک نوع گوجه‌ فرنگی شدند که به صورت خوشه‌ ای رشد می‌ کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از دیلی‌ میل، گاهی کاشت گوجه‌ فرنگی با دشواری‌ هایی مواجه است و برای محیط‌ های با فضای محدود مناسب نیست.

ولی به لطف یک روش ویرایش ژن جدید برای گوجه، این محصول می‌ تواند به صورت خوشه‌ ای رشد کند تا به این ترتیب برای کاشت در مناطق شهری مناسب‌ تر باشد.

در این روش جدید زارچری لیپ‌ من محقق پروژه از روش اصلاح ژن کریسپر کَس 9 استفاده کرد تا گونه‌ ی جدیدی از گوجه فرنگی را تولید کند که به صورت خوشه‌ ای رشد می‌ کند.

لیپ‌ من اظهار کرد، همه گیاهان گلدار یک سیستم جهانی از ژن‌ ها دارند که هورمون‌ هایی را رمزگذاری می‌ کند که به گیاه می گویند رشد برگ را متوقف کرده و به تولید گل بپردازد.

وی ادامه داد، چندین سال است که ما می‌دانیم می‌ توان ژن‌ های خاصی را برای کنترل گلدهی گیاه اصلاح کنیم تا گیاه جمع‌ وجور شود.

کاری که لیپ‌ من و تیم تحقیقاتی‌ اش انجام دادند این بود که چرخه گلدهی گوجه‌ فرنگی را تسریع کردند.

​آن‌ها سه ژن در گیاه را اصلاح کردند تا گونه‌ جدیدی از گوجه را تولید کنند.

دو ژن اول که از قبل شناخته شده بودند، برای کنترل سرعت گل‌ دهی و میوه‌ دهی گیاه هستند ولی ژن سوم که برای اولین بار در این پژوهش شناسایی شد، برای کنترل طول ساقه گیاه است.

با غیرفعال کردن این سه ژن، محققان توانستند یک بوته گوجه فرنگی جمع‌ و جور ایجاد کنند که در عرض 40 روز گوجه‌ فرنگی‌های گیلاسی خوشه‌ ای تولید می‌ کند.

از همه مهمتر اینکه این روش می‌ تواند به طور بالقوه در سایر گیاهان همچون خیار، کیوی و غیره نیز استفاده شود و نوع جدیدی از کشاورزی شهری و کوچک را ایجاد کند.

نتایج این پژوهش در مجله "Nature Biotechnology" انتشار یافت.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала