مدافعان حقوق بشر سعودی تحقیقات خاشقجی را شفاف می دانند

© AP Photo / Hasan Jamaliمدافعان حقوق بشر سعودی تحقیقات خاشقجی را شفاف می دانند
مدافعان حقوق بشر سعودی تحقیقات خاشقجی را شفاف می دانند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عواد العواد رئیس سازمان حقوق بشر عربستان سعودی، حکم قتل روزنامه نگار عربستانی جمال خاشقجی را مدرک استقلال، شفافیت و اثربخشی سیستم عدالت توصیف کرد و اظهار داشت که دادگاه مطابق با معیارهای عدالت بین المللی است.

به گزارش اسپوتنیک، پیش از این، سازمان های بین المللی حقوق بشر در مورد این تحقیقات شکایت کرده بودند و آن را ناکافی می دانستند.

عواد العواد رئیس سازمان حقوق بشر عربستان سعودی در مصاحبه با شبکه العربیه گفت: علیرغم تلاشهای طرفین برای مداخله در رای دادگاه آنها به دنبال استفاده از این پرونده از طریق رسانه ها برای اهداف به دور از حمایت از حقوق بشر بودند. حكم متهمین برای اتهام به قتل جمال خاشقجی نشانگر استقلال، شفافیت و اثربخشی سیستم عدالت در پادشاهی سعودی است.

جمال خاشقجی - اسپوتنیک ایران
سیاستمداران آمریکایی دوباره از نقش ریاض در قتل خاشقجی سخن گفتند

وی اطمینان داد: این حكم پس از جلساتی كه در آن اصول دادرسی عادلانه رعایت می شود و به تمامی حقوق تضمین شده توسط سیستم قضایی پادشاهی مطابق با معیارهای بین المللی عدالت منصفانه می باشد، صادر شده است.

این فعال حقوق بشر سعودی خاطرنشان کرد: نمایندگان سازمان او در تمام جلسات مربوط به این پرونده حضور داشتند.

پیش از این، دادستانی سعودی اعلام کرده بود که به جرم قتل یک روزنامه نگار 5 نفر به اعدام محکوم شده اند، سه نفر دیگر به دلیل شرکت در پنهان کردن این جنایت، در مجموع به 24 سال زندان محاکمه شدند. اتهامات مربوط به 11 مظنون بود، که سه نفر دیگر با توجه به عدم وجود شواهد کافی فرار کردند.

مشاوران ولیعهد عربستان سعودی، محمد عبد الله القحطانی و معاون سابق اطلاعاتی احمد عسیری که مظنون به برنامه ریزی و سازماندهی این جنایت بودند، به دلیل نداشتن مدارک مربوط به دست داشتن در این قتل، از مجازات فرار کردند.

دادستانی این جرم را غیر عمدی بود اعلام کرد. ده جلسه به عنوان بخشی از تحقیقات برگزار شد. در همان زمان، همانطور که در دادستانی ذکر شده، جلسات با حضور نمایندگان سفارت ترکیه و خانواده خاشقجی برگزار شد.

روزنامه نگار مشهور سعودی، خاشقجی از سال 2017 در ایالات متحده زندگی کرده و برای واشنگتن پست کار کرده است. او اکتبر سال گذشته در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شد.

در ابتدا، مقامات سعودی ناپدید شدن وی در کنسولگری را تکذیب کردند، اما مدتی پس از ظاهر شدن ضبط های صوتی و تصویری، مجبور شدند اعتراف کنند که خاشقجی به دلیل نزاع با کارگران کنسولگری کشته شده است. پلیس ترکیه هرگز نتوانست جسد وی را پیدا کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала