جنگ با ایران بقای اسرائیل را به خطر می‌ اندازد

© Sputnik / Ruslan Krivobokایران و اسرائیل
ایران و اسرائیل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسرائیل نگران افزایش تنش با ایران است. ایران و اسرائیل بارها به تهدید علیه یکدیگر پرداخته‌ اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشنال اینترست، ایران و اسرائیل در طول سه سال گذشته بار‌ها مواضع  یکدیگر در منطقه را هدف قرار داده‌ اند. اما هر دو می‌ دانند که جنگ تمام عیار و طولانی به نفع هیچ کدام نخواهد بود. اسرائیلی‌ ها شاید فکر می‌ کنند که یک جنگ کوتاه مدت بتواند به کاهش مشروعیت جمهوری اسلامی و تشدید بی‌ ثباتی در داخل ایران کمک کند اما این جنگ می‌تواند برای اسرائیل فوق‌العاده خطرناک باشد و بقای اسرائیل را به خطر بیاندازد.

اسرائیل: روسیه به ایران اجازه زدن هواپیماها را داد - اسپوتنیک ایران
اسرائیل: روسیه به ایران اجازه زدن هواپیماها را داد

در این جنگ نیروی هوایی اسرائیل می‌ تواند به اهداف ایران حمله کند. اسرائیلی‌ ها همچنین کار دشواری برای نابود کردن پایگاه‌های هوایی ایران در مناطق شرقی کشور خواهند داشت. کنترل سامانه‌های موشکی و راکتی در اختیار افراد ایرانی و همچنین نظامیان شیعه قرار دارد. ایران می‌ تواند به اهدافی در نقاط مختلف اسرائیل حمله کند. ایران حتی می‌ تواند از داخل خاک خود، اسرائیل را با موشک‌ های بالستیک هدف قرار دهد.

از سوی دیگر ایران به نیروهای مورد حمایتش مجهز است بدون تردید این نیرو‌ها در سوریه، لبنان، غزه و عراق در این درگیری حضور خواهند داشت.

گروه حزب الله در لبنان در طول سال‌های گذشته آمادگی‌های خود برای درگیری احتمالی با اسرائیل را تقویت کرده است. حزب‌الله همچنین زرادخانه موشکی خود را توسعه داده است.

هم چنین اسرائیل برای حمله به ایران باید از حریم هوایی کشورهای دیگر استفاده کند. عراق در مقابل چنین درخواستی مقاومت خواهد کرد. مشخص نیست که حتی عربستان سعودی نیز با این در خواست  موافقت کند. البته شاید اسرائیل تصمیم بگیرد که از دولت‌ های منطقه برای استفاده از قلمرو هوایی آن‌ها اجازه‌ ای درخواست نکند.

چیزی که مشخص است این است که دو طرف انگیزه‌ ای برای ادامه جنگ برای مدتی طولانی نخواهند داشت. البته سیاست آمریکا نیز اهمیت بالایی برای نتیجه جنگ خواهد داشت.

دونالد ترامپ تاکنون تمایلی برای اقدام نظامی علیه تهران نشان نداده است. در هر صورت، به نظر می‌ رسد که در صورت جنگ شهروندان ایرانی و اسرائیلی هزینه‌ های جنگ را باید بپردازند و آن‌ ها بیش از هر کس دیگری از این درگیری ضرر خواهند دید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала