تظاهرات گسترده در عراق ادامه دارد

© Sputnik / Nazek Mohammedتظاهرات گسترده در عراق ادامه دارد
تظاهرات گسترده در عراق ادامه دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تظاهرکنندگان ناراضی از اوضاع سیاسی و اقتصادی عراق دوباره روز سه شنبه اعتراضات گسترده ای را سازماندهی کرده و به خیابان ها رفتند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه لبنانی دیلی استار، وخیم تر شدن اوضاع در مقابل زمینه تلاش های ناموفق برای توافق در مورد کاندیداتوری نخست وزیر جدید این کشور مشاهده می شود: دوره بعدی انتخابات نخست وزیر هفته گذشته منقضی شد.

تعطیلی مؤسسات وابسته به مقتدا صدر در عراق - اسپوتنیک ایران
تهدید به تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی در عراق

روز سه‌ شنبه معترضین از صبح شروع به تجمع در میدان تحریر بغداد کردند. در همین زمان، نشان می دادند، که خط قرمز روی پوسترهای چاپ شده کاندیداهای پست نخست وزیری، بر روی دیوارهای خانه ها و چادرها می کشیدند و یا آنها را می کندند.

همچنین تظاهرکنندگان در جنوب کشور، خیابانهای اصلی شهر، دسترسی به مدارس، دانشگاهها و مؤسسات دولتی را مسدود کردند. بنابراین، معترضین جاده های منتهی به شهرهای الناصريه، الديوانيه، الحله و همچنین به نجف و الكوت را مسدود کردند.

بنابراین، دیلی استار خاطر نشان می کند: با وجود آدم ربایی هدفمند فعالان و قتل آنها، که سازمان ملل متحد گروه های نظامی شده عراق را مقصر می داند، این اعتراضات متوقف نشده است.

در این میان، پیشنهادی برای انتصاب جانشین نخست وزیر عادل عبدالمهدی، که در ماه نوامبر استعفا داد وجود دارد، قصی السهیل وزیر آموزش عالی در دولت عادل عبدالمهدی.

در عین حال، طبق روزنامه دیلی استار، ایران و نیروهای متفقین آن در عراق روی قصی السهیل حساب می کنند. با این حال، سنی محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق، از حمایت از السهیل امتناع ورزید و پیشنهاد داد نامزد دیگری را داد.

در عراق از زمان آغاز تظاهرات در اول اکتبر 2019، دست کم 460 نفر کشته شدند، 25 هزار نفر نیز زخمی شدند.

معترضین در ابتدا خواستار توجه مسئولان به فساد، وضعیت اقتصادی نامطلوب، علیرغم سود حاصل از تولید نفت و بیکاری جوانان بودند: بیش از نیمی از شهروندان عراقی را مردم جوان تشکیل می دهند.

با این حال، خواسته ها برای تغییر سیستم سیاسی فعلی ایجاد شده در نتیجه کارزار نظامی در عراق در سال 2003 آغاز شد: تظاهرکنندگان خواستار ایجاد قانون اساسی جدید و قانون جدید انتخابات و سایر اقدامات سیاسی شدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала