احکام دادگاه سعودی، شوخی دیگری با خاشقچی؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ولیعهد عربستان
ولیعهد عربستان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اعضای دموکرات و مستقل کنگره آمریکا احکام دادگاه پرونده قتل جمال خاشقچی را رد کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وبگاه « استارت تریبون»، اعضای دموکرات و مستقل کنگره آمریکا احکام دادگاه پرونده قتل جمال خاشقچی را رد کردند.

دادگاهی در ریاض، روز 23 ماه دسامبر پنج نفر از 11 مظنون بی‌ نام و نشان این پرونده را به اعدام و سه نفر از آنها را در مجموع به 24 سال زندان محکوم و مابقی را تبرئه کرد.

کاخ سفید هیچ بیانیه‌ای در این رابطه صادر نکرده است. نمایندگان کنگره بر این نکته تأکید داشتند که احکام دادگاه سعودی، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را در قبال قتل خاشقچی مسئول و پاسخگو نشناخته و این احکام اعتباری ندارد.این در حالی است که جامعه اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه‌ رسیده است که قتل خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول نمی‌توانسته بدون نقش مستقیم بن سلمان انجام شده باشد.

سناتور کریس مورفی - اسپوتنیک ایران
سناتور آمریکایی مسئول اصلی قتل خاشقچی را فاش کرد

در توییت آدام شیف، نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا و رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا آمده است:« این احکام ادامه تلاش پادشاهی سعودی برای دور کردن رهبری عربستان از جمله ولیعهد از ترور بی‌رحمانه یک روزنامه‌نگار و یک فرد مقیم آمریکاست».

برنی سندرز، سناتور ایالت ورمانت و داوطلب ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات که همواره انتقادهای شدیدی از عربستان به زبان آورده است، به احکام دادگاه سعودی واکنش نشان داد.

وی در توئیتی نوشت:« سیا نتیجه‌گیری کرد که ولیعهد سعودی دستور قتل جمال خاشقچی را داده است. این دادگاه نمایشی توسط یک رژیم خودکامه و بی‌قانون برگزار شد و بیشتر شبیه لاپوشانی است. شاید دونالد ترامپ بخواهد ابزار عشق و علاقه‌اش را به دیکتاتوری سعودی متوقف کند».

خاشقچی که سلسله مقالاتی انتقادی علیه عربستان سعودی منتشر کرده بود، در اواخر عمرش در ویرجینیای آمریکا ساکن شده بود. او دوم اکتبر 2018 برای انجام امور مربوط به ازدواجش با خدیجه چنگیز وارد ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول شد و به قتل رسید. بسیاری از کشورها، نهادها و شخصیت‌های بین‌المللی از همان ابتدا خواستار شفافیت در پرونده و محاکمه عاملان قتل وی شدند. سازمان عفو بین‌ الملل اعلام کرد که حکم صادره لاپوشانی این جنایت است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала