الکترونیک با سرعت نور

© Photo / Pixabay/axoniteالکترونیک با سرعت نور
الکترونیک با سرعت نور - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تیمی از محققان اروپایی از جمله فیزیکدانان دانشگاه کونستانز با دستکاری اکترون ها با نور راهی برای انتقال الکترونها زیر محدوده فمتوثانیه پیدا کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فیزاورگ، تیمی از محققان اروپایی از جمله فیزیکدانان دانشگاه کونستانز با دستکاری اکترون ها با نور راهی برای انتقال الکترونها زیر محدوده فمتوثانیه پیدا کرده اند. فمتوثانیه یک واحد اس‌آی برابر با 10 به توان منفی 15 ثانیه است. این کار می تواند تحولی عمده  در آینده پردازش و محاسبه داده ها ایجاد کند.

عناصر الکترونیکی عصر حاضر که به طور سنتی مبتنی بر فناوری نیمه هادیهای سیلیکونی هستند می توانند در زمانی در حد پیکو ثانیه (10 به توان منفی 12) روشن یا خاموش شوند. تلفن های همراه و رایانه های معمولی با حداکثر فرکانس چند گیگا هرتز کار می کنند در حالی که فرکانس ترانزیستورها می توانند به یک تراهرتز نزدیک شوند.

آزمایشات اخیر که در دانشگاه کنستانز انجام شده است نشان می دهد که می توان با دستکاری الکترون ها با امواج نوری متناسب، الكترون ها را با سرعت زیر فمتوثانیه، یعنی سریع تر از 10 به توان منفی 15 ثانیه به حرکت درآورد و این کشف باعث افزایش سرعت بسیار زیاد برای دستگاههای الکترونیکی آینده خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала