گزارش و تحلیل

همکاری روسیه در مرکز تاسیسات هسته ای فردو

CC BY 4.0 / Tasnim / سایت فردو
سایت فردو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفیر ایران در روسیه نسبت به همکای روسیه در مرکز تاسیسات هسته ای فردو ابراز امیدواری کرد.

اسپوتنیک - مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه گفت، تهران انتظار دارد همکاری های هسته ای با مسکو برای تأسیسات هسته ای در فردو به عنوان بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک گسترش یابد.

تهران انتظار دارد همکاری های هسته ای با روسیه در فردو گسترش یابد - اسپوتنیک ایران
تهران انتظار دارد همکاری های هسته ای با روسیه در فردو گسترش یابد

 از سال 2017 ، متخصصان یکی از شرکت های زیر مجموعه روس اتم در زمینه سوخت، مطابق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در حال کار بر روی یک پروژه برای اصلاح دو آبشار از سانتریفیوژهای گازی در کارخانه فردو برای تولید پایدار تلوریم و ایزوتوپ های زنون برای اهداف پزشکی هستند. پس از 6 نوامبر 2019، ایران با شروع غنی سازی اورانیوم در فردو، از اجرای بخشی از تعهدات برجامی خودداری کرد، که در نتیجه غنی سازی اورانیوم در همان محلی که تولید ایزوتوپ های پایدار را در آن انجام می داد، از نظر فنی غیرممکن می کرد. پس از آن، شرکت روسی ابتدا اظهار داشت که کار در این مرکز را به حالت تعلیق در می آورد و سپس اعلام کرد که در حال بررسی امکان از سرگیری کار در این کارخانه نیست. سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که اوضاع جدیدی پیرامون پروژه فردو ایجاد شده است و طرف روسی آن را در حالت آماده باش قرار داده است.

حسن بهشتی پور، پژوهشگر مسایل هسته ای و تحلیل گر مسائل سیاسی در این زمینه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

براساس توافق برجام، قرار بر این بود که فردو به عنوان یک مرکز تحقیقاتی در مورد تولید ایزوتوپ ها فعالیت خود را با همکاری روسیه ادامه دهد. روسیه طی سال هایی که می توانست این همکاری را داشته باشد، متاسفانه این کار انجام نداد و تاخیر این فعالیت ها به چه دلیل بوده است مشخص نیست. برای فعالیتی که می توانست بلافاصله پس از توافق برجام آغاز شود، از نظر من به عنوان پژوهشگری که این موضوع را پیگیری می کرد، توجیهی نداشت.

ولی به هر شکل ایران به دلیل عدم پایبندی طرف های آمریکایی و اروپایی، تعهدات خود را در نسبت به توافق برجام طی مراحل مختلف کاهش داد، به این مرحله رسیده است که در مرکز فردو مجددا فعالیت غنی سازی اورانیوم را از سر گرفت. حال طرف روس معتقد است که نمی شود در  محیطی که غنی سازی اورانیوم صورت می گیرد، همزمان فعالیت تولید ایزتوپ ها نیز انجام شود. در عین حال ایران نیز معتقد است که با اقداماتی می شود به صورت همزمان این دو فعالیت را انجام داد.

اما در حال حاضر از نظر علمی مشخص نیست که انجام این دو فعالیت بصورت همزمان امکانپذیر است یا خیر.

ایران و روسیه تصمیم دارند در این زمینه مذاکره کنند. ولی در هر صورت روسیه طی این سال ها می توانست مقدمات تولید ایزتوپ ها را انجام دهد و حتی شاید موجب می شد که ایران غنی سازی اورانیوم را در این مرکز از سر نگیرد.

در نهایت اگر آمریکایی ها و اروپایی به تعهدات خود براساس توافقنامه برجام عمل کنند، ایران نیز قطعا به تعهدات خود عمل می کند و این سد نیز برداشته می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала