دلار باید از مبادلات خارج شود

© Mustafa Kamaci/Presidential Press Office/Handout via REUTERSاردوغان
اردوغان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اردوغان:کشورهای اسلامی باید وابستگی خود به دلار را در مبادلات تجاری کاهش بدهند.

به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت که کشورهای اسلامی باید وابستگی خود به دلار را در مبادلات تجاری کاهش بدهند.

وی در ادامه گفت:«کشورهای اسلامی باید به سمت امضای پیمان های تجارت آزاد دوجانبه حرکت کنند. چنین کاری باعث می‌شود تا اقتصاد کشورهای اسلامی کمترین وابستگی را به ارزهای خارجی داشته باشد و از نوسانات ارزی آسیب کمتری ببیند. به این ترتیب به جای ارزهای خارجی بهتر است تجارت را با استفاده از پول های ملی خودمان انجام دهیم.

وزارت خارجه ترکیه: سیاست خود را بدلیل تحریم های آمریکا تغییر نخواهیم داد - اسپوتنیک ایران
وزارت خارجه ترکیه: سیاست خود را بدلیل تحریم های آمریکا تغییر نخواهیم داد

ترکیه نه تنها به دنبال استفاده از ارزهای ملی در مبادلات با کشورهای اسلامی بلکه به دنبال تحقق چنین هدفی در تجارت با دیگر کشورها نیز هست. داریم تلاش می کنیم تا یک سیستم پرداخت جایگزین دلاری برای تجارت با روسیه، چین و برزیل ایجاد کنیم. از کشورهای اسلامی می‌خواهم تا با یکدیگر همکاری کنند و تروریسم اقتصادی آمریکا را به عقب برانند».

پیشتر نیز رئیس‌جمهور ترکیه خواهان کاهش وابستگی به دلار شده بود و از مردم کشورش خواسته بود تا با پشت کردن به دلار از لیر در مبادلات جاری و وسیله حفظ ارزش سرمایه خود استفاده کنند چرا که این کار باعث تقویت تولیدات داخلی و توان ملی ترکیه در برابر فشارهای خارجی و نوسانات بازار می‌شود.

فشارهای اخیر کشورهای غربی به ویژه آمریکا به ترکیه بر سر خرید سامانه دفاعی از روسیه باعث شده است تا تلاش ترکیه برای کاهش وابستگی به دلار نسبت به قبل بیشتر شود. آمریکا از سال گذشته تاکنون تحریم هایی علیه اشخاص و شرکت های ترکی وضع کرده که به ویژه در تابستان امسال باعث بر هم خوردن ثبات مالی این کشور و کاهش ارزش لیر شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала