جزئیات اولین روز سفر حسن روحانی به ژاپن

© AP Photo / Ebrahim Norooziجزئیات اولین روز حسن روحانی به ژاپن
جزئیات اولین روز حسن روحانی به ژاپن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، امروز برای دیدار با مقامات کشور ژاپن وارد توکیو شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران که به دعوت رسمی نخست‌وزیر ژاپن به این کشور سفر کرده است، روز جمعه در مذاکرات مشترک با "آبه شینزو" تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره برای برقراری صلح و آرامش در منطقه و جهان با کمک و همکاری کشورهای منطقه و همسایگان تلاش کرده و در همین راستا نامه‌هایی نیز برای سران کشورهای منطقه ارسال شده است.

روحانی وارد ژاپن شد - اسپوتنیک ایران
روحانی وارد ژاپن شد

وی، با قدردانی از حمایت ژاپن از طرح صلح هرمز، اظهارداشت: ایران همواره به مسئولیت خود در تأمین امنیت منطقه عمل کرده و معتقدیم امنیت خلیج فارس توسط کشورهای بیگانه به‌هم ریخته است.

رئیس‌جمهور ایران افزود: برای امنیت منطقه باید ریشه یک‌جانبه‌گرایی را بخشکانیم و به کسانی که مسیری غیر از همکاری بر‌اساس قواعد بین‌المللی را تعقیب می‌کنند،‌ بفهمانیم باید مسیری دیگر را دنبال کنند.

روحانی در ادامه با اشاره به روابط خوب ودیرینه (90 ساله)  ایران و ژاپن، اظهار داشت: دیدارهای متعدد سران دو کشور طی 6 سال گذشته نشان از روابط بسیار خوب و صمیمانه تهران – توکیو نسبت به چند دهه گذشته دارد و خوشحالم که در نودمین سالگرد برقراری روابط سیاسی دو کشور، سومین دیدار بین ما برقرار می‌شود.

رئیس جمهور ایران با اشاره به زمینه‌های همکاری میان ایران و سایر کشورها، افزود: ما از هر طرحی که بتواند موجب افزایش تبادلات اقتصادی، به‌ویژه در حوزه انرژی و افزایش صادرات و فروش نفت بشود، استقبال می‌کنیم. 

وی با تأکید بر اینکه کاهش مرحله به مرحله تعهدات برجامی از سوی ایران، پس از خروج آمریکا از این توافق و کوتاهی اروپاییها از عمل به تعهدات‌شان در چارچوب مفاد برجام بوده است، تصریح کرد: معتقدیم برجام یک الگوی مؤثر برای رسیدن به صلح و دوستی میان همه کشورها است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران همچنین ابراز امیدواری کرد که همه کشورها از جمله ژاپن برای حفظ برجام تلاش خود را انجام دهند.

 شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن  - اسپوتنیک ایران
ژاپن خواهان حفظ برجام است

همچنین "آبه شینزو " نخست‌وزیر ژاپن نیز در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و ژاپن با ابراز خرسندی از حضور رئیس جمهور ایران در کشورش، گفت: روابط ایران و ژاپن وارد نودمین سال خود شده و رفت و آمد مسؤلین دوکشور در سال‌های اخیر موجب تقویت بیش از پیش روابط تهران و توکیو شده است.

 

خبرگزاری فارس نیز به نقل از یک رسانه انگلیسی نوشت؛ یک مقام دولت ژاپن مدعی شده «آبه شینزو»، نخست‌وزیر ژاپن روز جمعه حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را از طرح توکیو برای اعزام نیروی دریایی به خاورمیانه (غرب آسیا) جهت محافظت از کشتی‌‌های خود مطلع کرده است. 

این مقام ژاپنی که به نامش اشاره نشده، بعد از گفت‌وگوی آبه و روحانی در توکیو در جمع خبرنگاران صحبت کرده است. مقام ژاپنی ادعا کرده حسن روحانی در پاسخ گفته که از قصد ژاپن برای کمک به امنیت تردد دریایی آگاه است.

وی ادعا کرده است: آبه در آغاز دیدارش با روحانی گفت: "درباره شدت گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه به شدت نگران هستم.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در خصوص دیدار رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ژاپن با انتشار پیامی  نوشت: نشستی صمیمیانه، صادقانه و بنیادی بین حسن روحانی و آبه شینزو روی داد که باعث شد همکاری‌های دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش تقویت شود. ما همچنین از میزبانان ژاپنی‌مان قدردانیم که انقلاب زمستانی را در کنار ما جشن گرفتند.

​شایان ذکر است که حسن روحانی، اولین رئیس جمهور ایران است که بعد از سال 2000 به طور رسمی از ژاپن بازدید می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала