رئیس جمهور ایران کشورهای اسلامی را به رهایی از سلطه دلار فراخواند

© AP Photo / Iranian Presidency Officeاقدامات دولت ایران برای مقابله با کرونا و پیامد های آن
اقدامات دولت ایران برای مقابله با کرونا و پیامد های آن  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در افتتاحیه اجلاس سران کشورهای اسلامی اعلام کرد جهان اسلام باید تدابیری برای رهایی از سلطه دلار و سیستم مالی آمریکا اتخاذ کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا ، روحانی گفت:" تحریم اقتصادی امروز به مهم ترین ابزار سلطه طلبیِ استکباری تبدیل شده است. درهم‌تنیدگی نظام‌های اقتصادی، تجاری و مالی بین المللی با نظام اقتصادی آمریکا و دلاریزه شدن اقتصادهای ملی و جهانی، این امکان را برای ایالات متحده فراهم کرده تا سلطه‌جویی خود را با «تهدیدات تحریمی» و «تروریسم اقتصادی» پیش برده و خواسته‌های نامشروع خود را به کشورهای دیگر تحمیل کند. جهان اسلام باید تدابیری برای رهایی خود از سلطه دلار و سیستم مالی آمریکا پیشبینی کند. واقعیت آن است که کشورهای اسلامی از نظر اقتصادی، مکمل یکدیگر هستند و ایجاد سازوکارهای خاصی برای همکاری های بانکی و مالی میان کشورهای اسلامی، استفاده از پول ملی در تجارت متقابل، عقد موافقتنامه های تجارت ترجیحی در جهان اسلام، سرمایه گذاری در زمینه‌های دارایِ مزیت نسبی و دیگر ایده هایی از این دست باید مورد کارشناسان اقتصادی جهان اسلام قرار گیرند".

رئیس جمهور ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت:" لازم می‌دانم به موضوع فلسطین اشاره کنم. که همچنان مسأله اصلی جهان اسلام است و غفلت از آن و پرداختن به مسائل فرعی و تفرقه‌افکنانه یک انحراف بزرگ خواهد بود. فلسطین راه مقاومت را برگزیده‌است و در این مسیر از پشتیبانی ملت‌های مسلمان برخوردار است.

بحران‌های متعدد در منطقه خاورمیانه، به خصوص در یمن، افغانستان، سوریه، لیبی و لبنان از مصادیق بارز سیاست‌های غیر مسئولانه و تفرقه‌افکنانه هستند. برای حل مشکلات درون جهان اسلام معتقدیم باید بسترهای لازم برای گفت‌وگو و تعامل از طریق رواداری نسبت به اندیشه‌های مختلف اسلامی، و احترام به حاکمیت‌های ملی فراهم گردد. اینجانب به سهم خود ابتکار «جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی» و نیز طرح «صلح هرمز» را در اجلاس‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه نموده ام که هر دو بر محور گفت‌وگو و تعامل قرار دارند: گفت‌وگوهای داخلی، گفت‌وگو با همسایگان، با کشورهای منطقه و با همه جهانیان. اصرار به صلح و دوستی و پرهیز از خصومت و دشمنی، نشانه ایمان ما به آموزه‌های متعالی اسلام رحمانی است و تحقق آن را وعده الهی می‌دانیم".

روحانی،  ایران را نمونه موفق رویارویی با تهدیدات گوناگون در جهان فعلی به ویژه تهدیدات از جانب آمریکا نامید. وی گفت:"و قتی از امیدواری نسبت به مقابله با چالش‌ها و مشکلات در جهان اسلام سخن می‌گویم، تجربه موفق جمهوری اسلامی ایران را پیش روی خود دارم. کشور من چهاردهه است که با انواع تهدیدها و دسیسه‌ها روبرو بوده، اما از هر تهدید و چالشی، قوی‌تر و آبدیده‌تر، بیرون آمده است؛ آن گونه که امروز به عنوان الگوی ایستادگی و استقامت شناخته می شود."

اجلاس سران کشورهای اسلامی ( کوآلالامپور 2019) صبح پنج شنبه به وقت محلی با حضور حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران و سران کشورهای مالزی، ترکیه و قطر و صدها تن از شخصیت ها و نخبگان کشورهای اسلامی در مرکز همایش های بین المللی شهر کوآلالامپور پایتخت مالزی آغاز شد. عربستان سعودی و عمران خان، نخست وزیر پاکستان از شرکت در این اجلاس خودداری کرده اند.

به گفته برخی از تحلیلگران ، ریاض تصمیم گرفت به خاطر هراس از قرار گرفتن در انزوای دیپلماتیک رقبای منطقه ای خود مانند ایران ، قطر و ترکیه ، در این اجلاس شرکت نکند. کارشناسان معتقدند که این نشست در کوالالامپور می تواند تلاشی برای تشکیل بدیل برای سازمان همکاری اسلامی (OIC) باشد که در جده (عربستان سعودی) مستقر است.

سازمان همکاری اسلامی اعلام کرده  که اجلاس کوالالامپور جهان اسلام را تضعیف می کند.

با این حال ، مهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی  در سخنان  خود در اجلاس گفت که برگزار کنندگان آن به دنبال "تبعیض یا منزوی کردن کسی" نبودند. نخست وزیر یادآور شد: دعوتنامه های  شرکت در این اجلاس  برای  رهبران  تقریباً همه کشورهای اسلامی ارسال شده بود .

 




 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала