ایران مطمئن ترین متحد روسیه در خاورمیانه است

© Sputnik / Sergey Kuznetsov /  مراجعه به بانک تصاویر ایران مطمئن ترین متحد روسیه در خاورمیانه است
ایران مطمئن ترین متحد روسیه در خاورمیانه است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه اعلام کرد ایران نشان داده که مطمئن ترین متحد روسیه در منطقه خاورمیانه است اما تعامل اقتصادی هنوز نقطه ضعف در روابط دو کشور است.

به گزارش اسپوتنیک، سنایی در مصاحبه امروز با روزنامه"کامرسانت" چاپ مسکو اعلام کرد:"جمهوری اسلامی ایران نشان داده که مطمئن ترین متحد روسیه در منطقه خاورمیانه است. دیگر نقش آفرینان منطقهTمتحدان آمریکا و بلوک غرب هستند و روسیه نمی تواند با آنها همکاری راهبردی داشته باشد. ما دارای رویکردهای یکسان نسبت به نظم جهانی هستیم که مخصوصاً اکنون که هر دو کشور تحت تحریم های یکجانبه غرب هستند، مواضع ما را به هم نزدیک می کند ".

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه خاطرنشان ساخت :" اقتصاد واقعاً هنوز نقطه ضعف در روابط دو جانبه ما است".

وی گفت: "این تا حدودی به این دلیل است که هم ایران و هم روسیه کشورهای صادرکننده انرژی هستند. افزایش تجارت در این شرایط آسان نیست. اما اوضاع به تدریج در حال بهبود است. حجم تجارت دو کشور در سال گذشته به میزان 70% افزایش یافت که از این نکته حکایت می کند. طرح هایی که با مشارکت کمپانی های دولتی اجرا می شوند، با موفقیت بیشتری به پیش می روند".

به گفته وی ، پیش از این ، روسیه چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی ، "بیش از حد به غرب گرایش داشت".

سنایی گفت: " تا همین دوسال  پیش روسیه  لبنیات  و گوشت را به طور عمده از کشورهای غربی خریداری می کرد ، اما اکنون به همسایگان دیگر خود ، از جمله در جنوب نیز توجه نشان می دهد ."

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه افزود :" روسیه و چین از لحاظ اقتصادی احتمالاً می توانستند کارهای بیشتری برای کمک به ایران انجام دهند اما آنها مخصوصاً روسیه از لحاظ سیاسی با تحرک زیاد از ما حمایت می کنند".




 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала