تردید دانشمندان درباره تاثیر نور آبی بر کیفیت خواب

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر تردید دانشمندان درباره تاثیر نور آبی بر کیفیت خواب
تردید دانشمندان درباره تاثیر نور آبی بر کیفیت خواب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در چندین سال گذشته محققان بر این موضوع تاکید داشتند که نور آبی نمایشگرهای گوشی و رایانه نظم خواب انسان را مختل می کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نیواطلس، در چندین سال گذشته محققان بر این موضوع تاکید داشتند که نور آبی نمایشگرهای گوشی و رایانه نظم خواب انسان را مختل می کند و برای حل این مشکل فعال کردن حالت شبانه یا کاهش نور نمایشگر گوشی یا استفاده از فیلترهای رنگی را پیشنهاد می کردند.

اما در مطالعه ای جدید که در دانشگاه منچستر انجام شده، دقت این نتیجه گیری ها را زیر سوال برده است. بر این اساس نور آبی نمایشگرها در حدی که ادعا شده باعث اختلال خواب نمی شود، زیرا بررسی هایی که بر روی برخی حیوانات انجام شده ثابت کرده که این نور زردرنگ شبانه است که می تواند ساعت زیستی بدن را مختل کرده و باعث کاهش کیفیت خواب شود.

مادری که پسرش را ۱۰ سال بدون نور زندانی کرد +عکس - اسپوتنیک ایران
مادری که پسرش را ۱۰ سال بدون نور زندانی کرد +عکس

در درون چشمان انسان سلول های حساسی وجود دارند که به جای کمک به مشاهده محیط اطراف، نور را حس می کنند تا سیستم بینایی انسان را در طول شبانه روز مدیریت کنند. وقتی این سلول ها نور را حس کنند، مولکولی به نام ملانوپسین تولید می کنند که به بخش هایی از مغز هشدار می دهد تا گوش به زنگ و بیدار باقی بمانند. ملانوپسین به تنظیم نظم خواب بدن هم کمک می کند.

پیش از این تصور می شد ملانوپسین در برابر نور آبی به شدت حساس است و لذا تابش این نور باعث هشیاری مغز می شود، اما بررسی جدید مشخص کرده نور زرد رنگ بیشتر از نور آبی باعث تحریک مولکول مذکور می شود. البته برای افزایش دقت این نتیجه گیری هنوز باید آزمایش های بیشتری انجام شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала