اولین ناو هواپیمابر ساخت چین مورد بهره برداری قرار گرفت

© AP Photo / Zha Chunmingاولین ناو هواپیمابر ساخت چین مورد بهره برداری قرار گرفت
اولین ناو هواپیمابر ساخت چین مورد بهره برداری قرار گرفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برنامه ساخت ناو هواپیمابر چین جزو اسرار دولتی این کشور است، به همین خاطر اطلاعات کمی درباره آن وجود دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری های آمریکایی، اولین ناو هواپیمابر چین که به طور کامل توسط این کشور ساخته شده است امروز در پایگاهی اصلی در سواحل دریای مورد مناقشه جنوبی چین به بهره‌برداری رسید که یک گام بزرگ دیگر در راستای نوسازی نظامی این کشور است. دولت چین درباره این ناو گفته است که طراحی این ناو جدید از تجارب نخستین ناو هواپیمابر این کشور یعنی "لیائونینگ" که در سال 1998 از کشور اوکراین به صورت دست دوم خریداری شده بود و در چین مجدداً مورد استفاده قرار گرفت، الهام گرفته است.

ناو آمریکایی از خاورمیانه خارج شد - اسپوتنیک ایران
ناو آمریکایی از خاورمیانه خارج شد

در شرایطی که چین حضور خود را در دریای چین جنوبی و پیرامون تایوان خودگردان گسترش می‌دهد، شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در حال نظارت بر برنامه‌ای گسترده برای بازسازی نیروهای مسلح کشورش با توسعه مواردی از جت‌های رادارگریز گرفته تا موشک‌های ضد ماهواره است. رسانه دولتی چین پس از بهره‌برداری آن گزارش داد، این ناو هواپیمابر که دومین ناو این کشور است، سال گذشته آزمایش‌های دریایی را از پایگاه خود در استان "شاندونگ" در بندر "دالیان"، جایی که در آن ساخته شده بود، آغاز کرد و اکنون پس از راه‌اندازی آن ، رسما نام "شاندونگ" به آن اطلاق شده است.

شی جینپینگ در این مراسم که در یک پایگاه دریایی در سانیا، واقع در استان هاینان در جنوب چین برگزار شد، شرکت داشت و بر روند کار نظارت کرد. این پایگاه جزو مهمترین تأسیسات در سواحل دریای چین جنوبی است. او سوار بر این ناو از خدمه آن هم بازدید کرد و حمایتش را از ساخت موفقیت‌آمیز این ناو بومی اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала