ترکیه به لیبی نیروی نظامی اعزام کرد

© AFP 2023 / Tiziana Fabiترکیه به لیبی نیروی نظامی اعزام کرد
ترکیه به لیبی نیروی نظامی اعزام کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترکیه نیروهای ویژه نظامی، مشاوران و تجهیزات نظامی خود را به دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس اعزام کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از کانال تلویزیونی العربیه، با اشاره به منابع آگاه گفته است، که ترکیه نیروهای ویژه مشاوران و تجهیزات نظامی را به دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس اعزام کرده است.

پیش از این، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت، كه آنكارا آماده ارائه هرگونه حمایتی از وفاق ملی لیبی است. در عین حال، ترکیه فرمانده ارتش ملی لیبی خلیفه حفتر را رهبر مشروع نمی داند.

پیش از آن اردوغان احتمال اعزام ارتش ترکیه را به لیبی اعلام کرده بود: اگر مقامات لیبی با چنین درخواستی به ترکیه متوسل شوند ترکیه به آنان کمک خواهد کرد.  دریاسالار فرج مهدوی فرمانده نیروی دریایی لیبی، به کانال یونانی Skai گفت که حفتر دستور غرق کردن کشتی های ترکیه را داده است.

پس از سرنگونی و ترور رهبر لیبی معمر قذافی در سال 2011، لیبی عملا از حالت یک کشور واحد خارج شد. اکنون قدرت دوگانه در کشور حاکم است. پارلمان انتخاب شده توسط مردم در شرق نشسته و در غرب در پایتخت طرابلس، دولت وفاق ملی به سرپرستی فایز سراج، که با حمایت سازمان ملل و اتحادیه اروپا تشکیل شده است، حکمرانی می کند. مقامات بخش شرقی این کشور به طور مستقل از طرابلس فعالیت می کنند و با ارتش ملی لیبی به سرپرستی مارشال خلیفه حفتر همکاری می کنند که از آوریل امسال نیز اقدام به تصرف طرابلس کرد.

اردوغان و سراج در پایان ماه نوامبر یادداشتهای همکاری در حوزه نظامی و تفاهم متقابل در مورد مناطق دریایی امضا کردند. یونان، مصر و مجلس نمایندگان (پارلمان) که در شرق لیبی حضور دارند، یادداشتهای ترکیه و لیبی را غیرقانونی و نامعتبر خوانده اند. سفیر لیبی در آتن روز جمعه به عنوان عنصر نامطلوب اعلام شد، و مهلت سه روزه برای ترک یونان به وی داده شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала