بازگشت سر سرباز هخامنشی به ایران

© Sputnik / Shiva Abshenasبازگشت سر سرباز هخامنشی به ایران
بازگشت سر سرباز هخامنشی به ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید به قیمتی معادل 1.2 میلیون دلار ارزش گذاری شده بود.

بخشی از نقش برجسته سرباز هخامنشی مربوط به سده پنجم پیش از میلاد است. این اثر در فاصله سال‌های 1311 و 1312 هجری شمسی در کاوش‌های موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در تخت جمشید توسط ارنست هرتسفلد کشف شد، اما متأسفانه در سال 1316 به سرقت رفت.

سر سرباز هخامنشی یکی از چندین سنگ برجسته منقوش به سربازان هخامنشی از پلکان شرقی کاخ آپادانا مجموعه تخت جمشید است و زمانی که آن را از پله شماره 19 پلکان شرقی کاخ آپادانای تخت جمشید دزدیدند، کسی نفهمید چطور، چه زمان و چه کسی آن را ربود. تا اینکه فردی به نام خانم برنت در سال 1974 سر سرباز هخامنشی را از یک حراجی با عنوان حراجی ساتبیز نیویورک خرید و این اثر دزدیده شده را به مدت 30 سال در اختیار خود نگه داشت. او در مارس 2005 میلادی تصمیم به فروش آن از طریق حراجی کریستیز کرد و ایران همان موقع متوجه حراج یک اثر تاریخی  شد که سال‌ها پیش از تخت جمشید دزدیده بودند.

​سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدامات قضایی خود را توسط وکلای انگلیسی مبنی بر توقیف حراج و طرح دعوی جهت استرداد شی به ایران با اثبات مالکیت ایران درخصوص این اثر  آغاز کرد اما دادگاه لندن در تاریخ 20 مارس 2007 میلادی حکم به نفع دارنده فعلی اثر ساکن فرانسه صادر کرد.

سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد آمادگی دارد طی مذاکره با دارنده فعلی اثر و پرداخت هزینه نگهداری، این قطعه سنگ ارزشمند تاریخی که اثری ملی است را به جایگاه اصلی خود (بر پیکر سرباز هخامنشی) بازگرداند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала