درخواست سخنگوی شورای نگهبان ایران برای اجرای همه‌پرسی

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / درخواست سخنگوی شورای نگهبان ایران برای اجرای همه‌پرسی
درخواست سخنگوی شورای نگهبان ایران برای اجرای همه‌پرسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عباسعلی کدخدایی خواستار به کارگیری تمامی ظرفیت‌های قانون اساسی ایران منجمله اصل قانونگذاری از طریق همه‌پرسی شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ایران در  نشست "بازنگری در قانون اساسی" در خانه اندیشمندان علوم انسانی با اشاره به برخی ضرورت‌ها برای بازنگری در قانون اساسی کشورش، تأکید کرد: آیا ظرفیت‌های قانون اساسی به کار گرفته شده است؟ مانند اصل ۵۹ قانون اساسی که قانونگذاری از طریق همه‌پرسی است، که یکبار هم اجرا نشده است. بیاییم آن را اجرا کنیم. چرا از آن استفاده نمی‌کنیم؟ مجلس بیاید و در برخی از مباحث مهم از طریق اصل ۵۹ وارد شود. قانون شوراها در برهه‌ای اجرایی نشد و الان اجرا می‌شود.‌

مجلس شورای اسلامی - اسپوتنیک ایران
بازنگری در قانون اساسی ایران ممکن است؟

سخنگوی شورای نگهبان ایران با تاکید بر اینکه بازنگری در قانون اساسی یک امر ناشدنی نیست، اظهار داشت: برخی صاحبنظران به نهادی مثل مجلس که می‌رسند، تغییرات اساسی را می‌گویند و مثلا بحث دولت پارلمانی یا دو مجلس را مطرح می‌کنند، اما آیا مشکل ما این‌هاست؟ این‌ها بحث کارشناسی است و باید ببینیم چقدر نیاز به اصلاح این ساختارها داریم.

وی تصریح کرد: گاهی رفتار مسئولان دارای اشکال است و اگر عوض شود ممکن است مشکل حل شود. ما باید اصول قانون اساسی را درست اجرا کنیم و اگر این‌ها اجرا شد و باز نواقصی داشتیم به سراغ بازنگری برویم. مهم این است که بدانیم اقتضائات ما چیست.

کدخدایی گفت: مسئولان به عنوان مقام مسئول نمی‌توانند بگویند قانون را اجرا نمی‌کنیم و آن قانون را قبول نداریم، بلکه باید آن را رعایت کنیم. مثلا بحث سؤال از رئیس‌جمهور، ظرفیتی است که وجود دارد و نباید این‌ها را دشوار فرض کنیم و بگوییم به دنبال اصلاح قانون اساسی برویم. باید از همه ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала