تصویب قطعنامه «نسل‌کشی ارامنه» علیه ترکیه در سنای آمریکا

© Sputnik / Igor Mikhalev /  مراجعه به بانک تصاویر کنگره
کنگره - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سنای آمریکا قطعنامه‌ای را تصویب کرده است که «نسل‌کشی ارامنه» در دوران عثمانی را به رسمیت می‌شناسد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از C-Span، سنای آمریکا روز 12 دسامبر قطعنامه‌ای را تصویب کرد که می‌تواند به افزایش بیش از پیش تنش در روابط این کشور با ترکیه منجر شود.

کاخ سفید پیش از این با تصویب این قطعنامه مخالفت کرده و استدلال کرده بود که چنین مصوبه‌ای می‌تواند به روند گفت‌وگوها میان واشنگتن و آنکار آسیب بزند.دولت ترکیه هم هشدار داده بود که این قطعنامه به روابط با آمریکا «آسیب طولانی‌مدت» وارد می‌کند.

نسل کشی ارامنه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آلمان نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخت

این قطعنامه تنها چند روز پس از آن تصویب می‌شود که کمیته روابط خارجی سنا هم طرح تحریم‌های ترکیه را به بهانه خرید سامانه «اس-400» از روسیه، تصویب کرد.

قطعنامه به رسمیت‌شناسی نسل‌کشی ارامنه پیش از این در مجلس نمایندگان آمریکا هم تصویب شده بود. ترکیه در واکنش به آن اقدام، سفیر آمریکا را احضار و مراتب اعتراض شدید خود را اعلام کرده بود.

روابط آمریکا و ترکیه در ماه‌های گذشته به واسطه مجموعه متعددی از اختلافات به شدت پرتنش شده و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده است که ممکن است اقتصاد ترکیه را نابود کند. آمریکا همچنین ترکیه را از برنامه تولید مشترک جنگنده «اف-35» کنار گذاشته و جنگنده‌های فروخته‌شده به این کشور را هم تحویل نداده است. در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که آنکارا اخراج نیروهای آمریکایی از پایگاه نظامی «اینجرلیک» را بررسی می‌کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала