تاسیسات هسته‌ای سعودی باید بازرسی شوند

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر عربستان
 عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ریاض قصد دارد دو نیروگاه هسته‌ای بسازد و ممکن است از تکنولوژی آمریکا برای انجام این کار استفاده بکند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «رویترز»، رئیس‌جمهوری آمریکا از مدت‌ها پیش مذاکراتی غیرعلنی با عربستان داشته است. ریاض قصد دارد دو نیروگاه هسته‌ای بسازد و ممکن است از تکنولوژی آمریکا برای انجام این کار بهره ببرد.

بر طبق لایحه سیاست دفاعی آمریکا،عربستان باید پروتکل الحاقی را امضا کند. عربستان و سایر کشورهایی که به دنبال استفاده از فناوری ایالات متحده برای توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای هستند، باید با بازرسی‌های جامع ایالات متحده تحت مقرراتی که در لایحه سیاست دفاعی گنجانده می‌شود موافقت کنند.

آمادگی روسیه برای ساخت  نیروگاه هسته ای در عربستان به همراه آمریکا - اسپوتنیک ایران
آمادگی روسیه برای ساخت نیروگاه هسته ای در عربستان به همراه آمریکا

نگرانی در کنگره درباره تلاش عربستان سعودی برای دستیابی به قدرت هسته‌ای پس از کشته شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول افزایش یافته است.

پروتکل الحاقی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ناظر هسته‌ای سازمان ملل، مجوز بازرسی سر زده از تأسیسات هسته‌ای می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که کشورها موادی برای تسلیحات هسته‌ای تولید نمی‌کنند.

هرگونه توافق در مورد قدرت هسته‌ای همچنین باید حاوی تعهد «123» برای جلوگیری از غنی‌سازی اورانیوم یا بازیافت باشد.

رئیس گروه غیرانتفاعی مرکز آموزش منع اشاعه هسته‌ای گفت: «خبر بد این است که رفتار نادرست سعودی‌ها باعث شد به این لایحه قانونی برسیم و خبر خوب این است که ما در نهایت چنین چیزی را داریم.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала